اثر بخشی مشاوره گروهی واقعیت درمانی بر اهمال کاری و خودتنظیمی دانش آموزان پایه اول دبیرستان
- رشته تحصیلی
- مشاوره مدرسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73923;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2431
- تاریخ دفاع
- ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- محمدرضا بهشتی
- استاد راهنما
- منصوره حاج حسینی
- چکیده
- چکیده: پژوهش حاضر به منظور شناسایی مشاوره گروهی واقعیت درمانی بر اهمال کاری و خودتنظیمی دانش آموزان صورت گرفت. روش این پژوهش از نوع آزمایشی بود و با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه – کنترل انجام پذیرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان های دولتی در سال تحصیلی 4939 31 شهرستان زاوه بود و از آن ها نمونه ای 41 نفری )از - هر مدرسه 44 نفر با توجه به نمره ای که در پرسشنامه اهمال کاری و خودتنظیمی کسب کرده بودند( برای مطالعه انتخاب شدند. پس از آن دانش آموزان هر مدرسه در یک گروه قرارگرفته و نام گذاری گروه ها به عنوان گروه آزمایش و گواه به صورت تصادفی انجام شد. ابزار استفاده شده در این تحقیق پرسش نامه اهمال کاری تحصیلی )سولومون و راث بلوم، 4391 ( و پرسش نامه خودتنظیمی ) SRQ ) بود. به منظور اجرای پژوهش، گروه آزمایش طی هشت جلسه تحت آموزش مشاوره ی گروهی به سبک واقعیت درمانی قرار گرفتند، و گروه گواه در لیست انتظار باقی ماند. برای تجزیه وتحلیل داده های به دست آمده از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد و نتایج تفاوت معناداری را بین گروه آزمایش و گواه نشان داد ) p<0.01 (. مطابق با آن، برنامه آموزشی مشاوره گروهی واقعیت درمانی بر کاهش اهمال کاری و افزایش خودتنظیمی تأثیر دارد. کلیدواژگان: واقعیت درمانی گروهی، اهمال کاری، خودتنظیمی.
- Abstract
- Abstract: Current research conducted to recognize the effect of reality therapy group counseling on the negligence and self-regulation of students. The method of this research was experimental and with the pre-experiment post-experiment plan executed. Statistical society included all of the first grade high school students of the Zaveh in the 2015-2016 academic year and among them 24 person groups (12 person from each high school according the score of the Negligence and self-regulation questionnaire) were elected for the research .Then students of each high school grouped in a different group and choosing the examination and control group was randomly. Instruments were used in this research were educational negligence questionnaire (Solomon & Rathbloom 1984) and self – regulation questionnaire (SRQ). For executing the research examination group confronted with the 8 session reality therapy group counseling and the control group were in the waiting list. For analyzing the data of the experiment Multivariate analysis of covariance was used and results were significant (p<0.01). according to that education plan of reality therapy group counseling was effective for reducing the Negligence and increase the self-regulation. Keywords: group reality therapy, negligence, self-regulatio.