عنوان پایان‌نامه

ساختار عاملی ویژگی های بخش خواندن آزمون ایلتس و عملکرد آزمون دهندگان



    دانشجو در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ساختار عاملی ویژگی های بخش خواندن آزمون ایلتس و عملکرد آزمون دهندگان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1924;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74190
    تاریخ دفاع
    ۲۶ بهمن ۱۳۹۴
    دانشجو
    محمد باقری
    استاد راهنما
    سیدمحمد علوی

    چکیده: مطالعه حاضر از سه بخش تشکیل شده است . در بخش اول این مطالعه، رابطه بین ویژگی های زبانی متون موجود در بخش خواندن آزمون ایلتس و جملات کلیدی مربوط به هر سوال و عملکرد آزمون دهندگان مورد بررسی قرار گرفت. نتایج آزمون رگرسیون لجستیک نشان داد که ویژگی های متنی مرتبط با تنوع واژگانی و نیز انسجام متنی قوی ترین متغیرهای پیش بینی کننده سطح دشواری سوالات بودند. اگرچه باید خاطر نشان کرد که متغیرهای پیش بین گنجانده شده در مدل در مجموع توانستند تنها 14 درصد از واریانس موجود در متغیر دشواری سوال را توضیح دهند. در بخش دوم مطالعه، میزان دشواری متون موجود در بخش خواندن آزمون ایلتس اکادمیک با استفاده از تعدادی از ویژگی های متنی متون مورد پیش بینی قرار گرفت. هدف ان بود که تعیین گردد کدام یک از ویژگی های متنی (دشواری نحوی، دشواری لغوی یا انسجام متنی) تاثیر بیشتری در تعیین میزان خوانش متون فوق دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چند گانه نشان داد که هیچ یک از ویژگی های متنی به طور مستقل توانایی پیش بینی سختی متون را ندارد و ترکیبی از خصوصیات متنی قدرت پیش بینی کنندگی بالاتری را دارا می باشد. در بخش سوم تلاش گردید تا نوع متون موجود در بخش درک مطلب آزمون ایلتس ( متون روایی، متون توصیفی و متون استدلالی) با استفاده از تعدادی از ویژگی های متنی متون مانند پیچیدگی های نحوی، پیچیدگی های لغوی، و انسجام متنی مورد پیش بینی قرار گیرد. نتایج حاصل از تحلیل تابع افتراقی نشان داد که برای پیش بینی صحیح نوع متون موجود در بخش خواندن آزمون ایلتس حداقل به 11 متغیر متنی نیاز است.
    Abstract
    The present study focuses on the linguistic characteristics of reading passages and key sentences in a test of second language reading. A new methodological approach was used to describe variation in test task variables and explore how differences in these characteristics might have effects on participants' scores taking the reading test. Another related purpose of the study was to predict item difficulty and item discrimination of a large sample (N= 160) of items in a reading comprehension test. This study consists of three phases. In phase one of the study, the relationship between linguistic variables of the texts and key sentences of the items in the reading subsection of the IELTS test and performance of the participants taking those reading tests was investigated. The results indicated that 13 linguistic variables explained only 14 % of the variance in item difficulty, and that lexical complexity and cohesion-based variables were the strongest predictors of item difficulty, but none of the linguistic variables of the texts and key sentences could predict item discrimination. In phase two, we used a number of linguistic variables of texts at various levels of langauge and discourse to predict the Coh-Metrix L2 readability of the texts in the reading sub-section of the IELTS test. The results of the multiple regression analysis showed that no single set of measures could independently predict the difficulty level of the texts. In phase three of the study, we predicted the types of texts (narrative, expository, and argumentative) appearing in the reading subsection of the IELTS test using a number of linguistic features of the texts. The results of the discriminant function analysis (DFA) demonstrated that at least 11 variables were needed to accurately classify the texts. Key Terms: factor structure, syntactic complexity, lexical complexity, cohesion, item difficulty, item discrimination, types of texts, Coh-Metrix L2 readability.