عنوان پایاننامه
نیاز سنجی آموزشی مهارت های کار آفرینی دانشجویان کارشناسی پردیس علوم رفتاری دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- آموزش بزرگسالان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74396;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2462;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74396;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2462
- تاریخ دفاع
- ۲۷ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- صادق نظری خاکشور
- استاد راهنما
- کمال درانی
- چکیده
- چکیده هدف کلی تحقیق حاضر مشخص نمودن نیازهای آموزشی دانشجویان دوره کارشناسی دانشکدههای علوم رفتاری دانشگاه تهران درزمینه کارآفرینی در دانشکدههای علوم رفتاری دانشگاه تهران میباشد. در این پژوهش ازآنجاکه هدف، شناسایی نیازهای آموزشی در دانشکدههای علوم رفتاری دانشگاه تهران است جز تحقیقات توصیفی به شمار میآید و ازآنجاکه به بررسی توزیع ویژگیهای یک جامعه آماری میپردازد پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای هیئت علمی دانشکدههای علوم رفتاری دانشگاه تهران جمعاً 262 نفر، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشکده کارآفرینی جمعاً 123 نفر و دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشکدههای علوم رفتاری دانشگاه تهران جمعاً 558 نفر هستند. با توجه به محدودیت حجم جامعه اعضای هیئتعلمی و دانشکده کارآفرینی از روش سرشماری استفادهشده است. در جامعه دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشکدههای علوم رفتاری با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی حجم نمونه 230 نفر به دست آمد. روش آماری در این پژوهش، آمار توصیفی(فراوانی، درصد، رتبهبندی صعودی و نزولی) آمار استنباطی(آزمون فریدمن، میانگینt، آزمون تحلیل واریانس یک راهه و تعقیبی توکی) با استفاده از نرمافزار spss است. نتیجه بهدستآمده در مورد هر دانشکده بهصورت جداگانه محاسبهشده است. اما مهارتهای"1- هدایت و رهبری2- مهارتهای مدیریت شخصی(خلاقیت و نوآوری، ریسکپذیری، تحمل ابهام) 3- ارزیابی اجرای عملی طرح کسبوکار 4- انتخاب ایده و ایجاد طرح 5- تشخیص فرصتهای کارآفرینانه 6- ارزیابی اجرای طرح ازنظر مالی7- ارتباطات در کار گروهی 8- تحلیل رابطه سود و هزینه 9- نقش اخلاق در ارتباط با کارکنان10- تبلیغات 11- آموزش و توسعه منابع انسانی 12- ریسکهای کسبوکار" بهصورت مشترک در همه دانشکدههای کارشناسی، بهعنوان نیازهای آموزش مهارتهای کارآفرینی انتخاب شدند. همچنین میان دیدگاه اعضای هیئتعلمی و دانشجویان دانشکده کارآفرینی تفاوت وجود ندارد اما دیدگاهشان با دانشجویان کارشناسی متفاوت است. همچنین بین ویژگی جنسیت و گذراندن واحد کارآفرینی و دیدگاه دانشجویان در مورد مهارت های کارآفرینی، تفاوتی وجود ندارد. کلمات کلیدی: نیاز های آموزشی، دانش و مهارت کارآفرینی، دانشجویان کارشناسی
- Abstract
- Abstract The present reaserch was conducted in order to study the educational needs of the students of the Faculty of Behavioral Sciences University of Tehran. The reaserch methd of the present study is descriptive-study based and it is an applied reaserch in terms of its result. The statistical community in this research is the board members of behavioral science faculties in Tehran University which are 262 person, the students of entrepreneurship faculty which are 123 persons and the Undergraduate students of behavioral science faculties in Tehran University which are 558 persons. stratified random sampling procedures were use for selecting 230 persons to collect the data . For the board members and the students of entrepreneurship faculty, The census method has been used considering community mass limitation. Statistical method implemented in this study is descriptive statistics procedures of frequency and mean and inferentional statistics of variance and analysis, friedman test, one-sample T test which has done with using SPSS software package. The results also indicated that the most important educational needs of the entrepreneurship skills are(Leadership, Personal Management, Actualization, Concept Development, Resourcing, Group Working Relationships, Cost-Profit Relationships, Ethics in Communication, Training/Development, Promotion and Business Risks). The other results of the present study indicated that there is no significant difference between the educational needs of students and the variables like(sex, age and passing the entrepreneurship courses). Key words: educational needs, entrepreneurship skills, Undergraduate students