عنوان پایان‌نامه

مقایسه تطبیقی اندیشه های گروههای سلفی-جهادی با حنابله قرن سوم هجری



    دانشجو در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مقایسه تطبیقی اندیشه های گروههای سلفی-جهادی با حنابله قرن سوم هجری" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تاریخ - تاریخ اسلام
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73225;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4293;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73225;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4293
    تاریخ دفاع
    ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    رسول جعفریان

    سلفی گری، مکتبی مبتنی بر بازگشت به سیره و اندیشه‌ای است که به حدیث گرایی شناخته می‌شود. عمده ویژگی‌های این مکتب، توجه به ظاهر آیات و روایات (ظاهرگرایی) و نفی هرگونه تفسیر وتاویل، حدیث گرایی افراطی، ترجیح نقل به عقل، دوری از عقل وباورهای کلامی، تقلید محض از رفتار و عقاید گذشتگان (سلف گرایی) وگریز از هرگونه نوآوری و بدعت (گذشته گرایی) می باشد. این تفکر با احمدبن حنبل آغاز شد و با فراز ونشیب هایی به دوران معاصر رسید و طیف وسیعی از سلفیان سنتی، معتدل وتندرو را فرا گرفت. بطوریکه امروزه گروههای مختلف تندرو سلفی جهادی وتکفیری، دیدگاهها وعقاید خود را متاثر از سلف صالح می دانند و خود را تنها فرقه ناجیه وطائفه منصوره می دانند. برای بررسی این موضوع واینکه سلفیان جدید تا چه حد اندازه در عقاید وافکار با سلفیان قدیم نقاط اشتراک یا افتراق دارند با تقسیم سلفیان به دو دوره زمانی قدیم وجدید، تفکرات آنها مورد بررسی قرارگرفت ومشخص شد که اگرچه سلفیان جدید در مبانی نظری با سلفیان قدیم اشتراکات زیادی دارند اما در بعضی از مفاهیم نظیر توحید، تکفیر وجهاد باهم اختلافات جدی دارند. بطور مثال، شرک وکفر نزد سلفیان قدیم بیشتر گونه ای از عبادات وعقاید فردی چون توسل، زیارت قبور، شفاعت وغیره بود اما شرک وکفری که سلفیان جدید به آن معتقدند و از آن به کفر جدید تعبیر می کنند تقریبا تمام شئون زندگی اجتماعی ومدنی شخص را در برمی گیرد. آنها هرگونه پیروی از اندیشه های نو یا گرویدن به مکاتب فکری وفلسفی را از اعمال مشرکان وکافران بحساب می آورند. جهاد نیز که در اندیشه سلفیان قدیم به مبارزه با دشمن کافر وخروج کنندگان بر حکومت اسلامی منحصر بود در نزد سلفیان جدید گستره وسیعی پیداکرده وعلاوه بر کفار شامل تمام مسلمانانی می شود که مخالف عقاید آنها بوده ویا بزعم آنان اعمال مشرکانه انجام می دهند. این مفاهیم وموارد مشابه در اندیشه سلفیان قدیم نبوده وما در این پژوهش سعی در اثبات آن داریم. کلیدواژه‌ها: اهل حدیث ـ حنابله ـ وهابیت ـ سلفیه ـ سلفیه جهادی ـ توحید ـ تکفیر ـ جهاد
    Abstract
    Salafism, is a school of thought that is based on a return to the Sirah and the Hadith and known as Tradition-oriented school. The major features of the school is much pay attention to the verses and hadiths (that is refer to formalism) and rejecting any interpretation and commentary , Hadith extreme, preferring quotes to reason, avoiding wisdom and theological beliefs, mere imitation of the behavior and beliefs of the predecessors (predecessor tendency) doctrines of any inventions and innovation (the tendency). The idea began with Ahmad ibn Hanbal and Receipt by leaps and bounds in modern times and swept a wide range of traditional, moderate and Extremist Salafi. So that today, diffrent groups of extremist Takfiri Salafi-Jihadi views are influenced by the self-righteous and they just know themselves as the only Najia sect and tribe M. . So to search for Salafi thought they were divided into two time periods, old and new and the study is performed by examining their ideas to prove the validity of this claim and knowing how common or different thoughts and ideas the new Salafi and the old one have that it turned out that although theoretical foundations of new Salafi are much in common with the old, but they are seriously dissidence in some such concepts as monotheism, Jihad excommunication. For example, idolatry and blasphemy for the older Salafi are forms of worship and individual belief of the resort, visit the shrines were part of the resort etc but the new Shrek furious that Salafists believe it and interpret it in new blasphemy almost encompasses all aspects of civil and social life of a person. They treat all following of a new idea or converted to the philosophical schools of thought as a works of pagans and infidels. Jihad that was considered are unique to fight the enemy to the disbelievers and exclusions that the Islamic state in the old Salafi thought has a wide range and In addition to fighting the infidels, including all Muslims who disagree with their opinions to new Salafi or they believe they are doing or pagan practices. In this research we have tried to prove that these concepts and the like in the old Salafi thought did not exist.