عنوان پایاننامه
شناسایی تاثیر هوشمندی رقابتی بر ایجاد مزیت رقابتی پایدار در شرکت بیمه ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی- بیمه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76853;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76853
- تاریخ دفاع
- ۲۷ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- مهجبین چالاک
- استاد راهنما
- سعید شیرکوند
- چکیده
- خصوصی سازی،آزادسازی تعرفه در برخی از رشتههای بیمه و اجازه فعالیت شرکتهای بیمه خارجی در کشور از تحولات سالهای اخیر صنعت بیمه بوده که رقابت را به یکی از ارکان اصلی بازار بیمه تبدیلکرده است. از اینرو، شرکتهای بیمه مانند گذشته نمیتوانند بصورت سنتی در این عرصه فعالیت کنند و اگر به دنبال ایجاد مزیت رقابتی پایدار برای خود در این محیط رقابتی نباشند محکوم به شکست خواهند بود. یکی از ابزارهای کسب مزیت رقابتی در عصر حاضر، هوشمندی رقابتی است. از اینرو، هدف از این پژوهش شناسایی تاثیر هوشمندی رقابتی بر ایجاد مزیت رقابتی پایدار در شرکت بیمه ایران است. بدین منظور از مدلی ترکیبی از هوشمندی رقابتی و مزیت رقابتی استفاده میشود که متغیرهای اصلی آن را مولفههای زمینهای (آگاهی و فرهنگ، فرایند و ساختار) و فرایندی (برنامه ریزی و تمرکز، جمعآوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل، ارتباطات) هوشمندی رقابتی و همچنین عوامل کسب مزیت رقابتی نظیر کارایی، نوآوری، کیفیت و پاسخگویی به مشتری تشکیل میدهند. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها از نوع توصیفی و پیمایشی است و ابزار گردآوری اطلاعات نیز مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش 176 نفر از مدیران میانی و ارشد شرکت بیمه ایران در سطح شهر تهران است که از این تعداد 123 نفر به طور تصادفی انتخاب شدهاند. جهت تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار پی ال اس استفاده شده است. یافتهها حاکی از آن است که هوشمندی رقابتی منجر به مزیت رقابتی میشود بدین معنی که مدیران بیمه ایران معتقد هستند که یکی از ابزار کسب مزیت رقابتی در این صنعت هوشمندی رقابتی است با این وجود، هوشمندی رقابتی جایگاه رسمی در بیمه ایران ندارد. همچنین یافتهها نشان داده است که هوشمندی رقابتی از دو طریق عوامل فرایندی و عوامل زمینهای بر ایجاد مزیت رقابتی تاثیر گذار بوده و عوامل فرایندی، با توجه به ضریب تاثیر مسیر بیشتر از عوامل زمینهای بر مزیت رقابتی تاثیر گذار بوده است. همچنین، در بین همهی ابعاد هوشمندی رقابتی به ترتیب، بعد آگاهی و فرهنگ، جمعآوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل اطلاعات و فرایند و ساختار بیشترین تاثیر را بر مزیت رقابتی در بیمه ایران داشتهاند.
- Abstract
- Privatization, tariff liberalization in some insurance fields and permits for foreign insurance companies in order to work in Iran have been some evolution of insurance industry in the recent years which have converted competition to one of the pillars of insurance market. Therefore, insurance companies could not act traditionally in this sphere as in the past, and if they do not seek for creating a sustainable competitive advantage in this competitive environment, they will be bound to fail. One of the tools for obtaining competitive advantage in the present age is competitive intelligence. Thus, the purpose of this research is recognizing the effect of competitive intelligence on creation of competitive advantage in Iran Insurance Co. For this purpose, a compound model of competitive intelligence and competitive advantage is used, and its main variables consist of grounded (i.e. awareness and culture, process and structure) and process (i.e. planning and concentration, data collection, analysis and communications) components of competitive intelligence as well as the factors for obtaining competitive advantage including efficiency, innovation, quality and accountability to clients. The present research is practical concerning the purpose and it uses descriptive and survey methods regarding data collection. Its data collection tools include desk studies and questionnaires. The research statistical population is 176 people among the mid-level and chief managers of Iran Insurance Co. in Tehran, among whom 123 people are selected randomly. Structural equation models and PLS Software are used for data analysis. Findings indicate that competitive intelligence results in competitive advantage, i.e. the managers of Iran Insurance Co. believe that competitive intelligence is one of the tools for obtaining competitive advantage in this industry. However, competitive intelligence has no official position in Iran Insurance Co. Moreover, findings indicate that competitive intelligence influences the creation of competitive advantage through process and grounded factors, and process factors are more effective than grounded factors for competitive advantage regarding effect path coefficient. Among all dimensions of competitive intelligence, awareness and culture, data collection, data analysis, process and structure have successively the greatest effect on competitive advantage in Iran Insurance. Keywords: Competitive intelligence, competitive advantage, insurance, innovation, quality and accountability to clients.