عنوان پایاننامه
ارائه مدلی برای بررسی عوامل موثر بر رقابت پذیری زنجیره تامین (مورد بررسی صنعت کفش پاما)
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی - تولید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002552;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77227;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002552;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77227
- تاریخ دفاع
- ۲۱ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- سعید صادقی دروازه
- استاد راهنما
- احمدرضا قاسمی, میثم شهبازی
- چکیده
- در بازار رقابتی امروز، توسعه فن آوری اطلاعات، افزایش انتظارات مشتریان، جهانی شدن اقتصاد و دیگر اولویت های رقابتی مدرن، سازمان ها را وادار به تغییر کرده است. به طوری که رقابت میان شرکت ها، جای خود را به رقابت میان شرکت ها و زنجیره تأمین آن ها داده است. از این رو سازمان ها برای مقابله با چنین تغییراتی ناچارند تا در عملیات، اتحادها، شراکت ها و استراتژی های خود تجدیدنظر نمایند. در اقتصاد رو به رشد ایران، رقابت پذیری زنجیره تأمین (SCC) یکی از قوی ترین ابزارها و بهترین راه کارها برای مقابله با مسائل پیش روی سازمان ها در چنین محیط رقابتی است. هدف اصلی پژوهش حاضر، ارائه مدلی به منظور بررسی عوامل مؤثر بر رقابت پذیری در صنعت کفش است. داده¬ها از 82 نفر از کارکنان، کارشناسان و خبرگان شرکت کفش پیام جمع آوری گردید و تأثیر چهار عامل مختلف اعم از مدیریت زنجیره تأمین سبز، شراکت زنجیره تأمین، رویکرد توسعه پایدار در بخش بندی تأمین کننده و قابلیت های فرآیندی مدیریت دانش بر رقابت پذیری زنجیره تأمین مورد بررسی و آزمون قرار گرفت. به منظور تحلیل داده ها و تست مدل پیشنهادی در فاز اول پژوهش، روش حدأقل مربعات جزئی (PLS)، و به منظور اولویت بندی عوامل مؤثر در رقابت پذیری زنجیره تأمین در فاز دوم پژوهش، دو مورد از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره (MCDM) شامل BWM و AHP فازی مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج حاصل از فاز اول پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معنادار «شراکت زنجیره تأمین» و «قابلیت های فرآیندی مدیریت دانش» بر رقابت پذیری زنجیره تأمین می باشد. نتایج حاصل از اولویت بندی عوامل مؤثر در رقابت پذیری زنجیره تأمین با استفاده از روش های MCDM نشان داد که «شراکت زنجیره تأمین» مهم ترین عامل در رقابت پذیری زنجیره تأمین است و پس از آن، «قابلیت های فرآیندی مدیریت دانش» در اولویت دوم قرار گرفته است. در پایان، برخی استراتژی های کاربردی برای مدیران، مورد بحث و بررسی قرار گرفته و پیشنهادهایی برای پژوهش های آینده فراهم شده است.
- Abstract
- In today’s competitive marketplace, development of information technology, rising customer expectations, economic globalization and the other modern competitive priorities have forced organizations to change. As competition among enterprises are replaced by competition among enterprises and their supply chains. Hence, the organizations are forced to rethink their operations, alliances, partnerships and strategies to cope with these and similar changes. In the growing economy of Iran, supply chain competitiveness (SCC) is one of the strongest tools and best solutions to the problems faced by organizations in this competitive environment. The main aim of this research is to present a model for investigate contributing factors in supply chain competitiveness in footwear industry. Data were collected from 82 employees, experts and managers of Payam shoes firm and examined the impact of four different factors Including green supply chain management, supply chain partnership, sustainable approach to supplier segmentation and knowledge management process capability on supply chain competitiveness. To analyze the data and testing the proposed model in first phase of research, partial least squares (PLS) method, and to prioritizing contributing factors in supply chain competitiveness in second phase of research, two techniques of multiple criteria decision making (MCDM) methods including BWM and FUZZY AHP were used. The results of first phase of research indicate that “supply chain partnership” and “knowledge management process capability” have a significant positive effect on supply chain competitiveness. The results of prioritizing contributing factors in supply chain competitiveness by using MCDM methods indicate that “supply chain partnership” is the most important factor in supply chain competitiveness and after that “knowledge management process capability” was located in second priority. Finally some practical strategies for managers are discussed and some suggestions for future research are provided. Keywords: supply chain, competitiveness, Footwear industry, PLS, BWM, FUZZY AHP