شناسایی و تحلیل مورفولوژیکی از ابعاد حیاتی توسعه محصول جدید (مطالعه موردی: صنعت خودروی سواری)
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی - تحقیق در عملیات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002588;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78703;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002588;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78703
- تاریخ دفاع
- ۲۱ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- مهدی شعله
- استاد راهنما
- احمدرضا قاسمی, میثم شهبازی
- چکیده
- توسعه محصول جدید رویکردی نوین برای مواجهه با تغییرات محیطی و مقدمهای برای ورود به فضای رقابتی در شرایط چالشی است. شرکتها میتوانند با شناخت ابعاد حیاتی موفقیت توسعه محصول جدید و انتخاب مدلی سازگار از متغیرها در این ابعاد، بستر منحصر به فردی برای توسعه محصول ایجاد نهایند؛ اما پیچیدگیهای دنیای حاضر چه از نظر تعدد گزینههای تصمیم گیری و چه از نظر تعارضات ذاتی متغیرهای فضای جواب باعث ایجاد اختلال و کاهش اثربخشی در حوزه انتخاب و تصمیمگیری بهینه شده است. هدف این پژوهش این است که با بررسی نظرات و ایدههای کارشناسان و خبرگان به شناسایی ابعاد حیاتی توسعه محصول جدید در صنعت خودرو سواری پرداخته و یک مدل ریخت شناسی از آن ارائه دهد. در این راستا با بکار گیری روش تحلیل عملکرد- اهمیت به ارزیابی موقعیت سازمان و با روش تحلیل جامع ریخت شناسی به ارزیابی و جستجوی سازگارترین متغیرهای تصمیم برای یافتن راه حلهای کاملاً سازگار و بهینه میپردازد. پس از مطالعه ادبیات موضوع تعداد هفت بعد حیاتی برای توسعه محصول جدید شناسایی و سه هدف برای محدود سازی مدل ریخت شناسی انتخاب شد. در پایان چهار پیکره بندی کاملاً سازگار و یک پیکره بندی با ورود ابعاد مشخص شده از خروجی روش IPA ارائه گشت. راه حل ابتکاری در حل مدل مورفولوژیکی و ترکیب روش IPA با آن از نوآوریهای این پژوهش است.
- Abstract
- New product development is a new approach to dealing with environmental changes and a prerequisite to challenge in competitive environment. Companies can create a unique platform for the development of product by recognizing critical dimensions of success of new products and choose a compatible model of variables in these dimensions. But the complexities of the present world both in terms of the multiplicity of options and in terms of conflicts in variables each of the configurations of the answer led to disruption and reduce the effectiveness of optimum decision making. The aim of this study is to examine the opinions and ideas of experts to identify critical dimensions of new product development in the automotive industry for riding and to offer a morphological model of it. In this regard, by using the importance performance analysis method to assess the position of the organization and to evaluate and search the most consistent variables in the decision to find solutions fully compatible with and optimum by comprehensive analysis of morphological method. After studying the related literature and interview with participants of this study, 14 managers and specialists of research and Innovation Center Saipa Automotive Industries and evaluate and sum up the dialogue atmosphere of seven vital dimensions was identified for the development of new product and was selected three goals for limiting morphological model. At the end of four fully compatible configurations and a configuration was presented IPA method by entering the specified dimensions of the output. Study of scientific papers related to morphological analysis indicate very little researches in this area, Because the lack of access to the MA / Carma software that is exclusively available at Swedish morphology society and the ability of such analysis does not provide for all researchers. This research was not also excluded from this and researcher by using Excel software and innovative solution solved the morphological model for the first time and has also been done its combination by IPA for the first time. Keywords: New Product Development, Morphological Analysis, Critical Dimensions of Success