تدوین راهبرد مطلوب شبکه افق سیمای جمهوری اسلامی ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت رسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73231;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73231
- تاریخ دفاع
- ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
- دانشجو
- محسن اخوان فر
- استاد راهنما
- طاهر روشندل اربطانی
- چکیده
- هدف اصلی این پژوهش، تدوین راهبردهای مطلوب شبکه افق سیمای جمهوری اسلامی ایران است. پیشنهاد بیانیههای ماموریت، چشمانداز و ارزشهای شبکه به علاوه اهداف راهبردی آن نیز، از جمله سایر اهداف این پژوهش است. برای تحقق این اهداف، پس از مطالعه اسناد بالادستی، رویکرد تحقیق کیفی با تکنیک مصاحبه نیمهساختیافته با تعدادی از کارشناسان و صاحبنظران، انتخاب شدهاست. ابتدا با استفاده از نظرات خبرگان، مقاصد آرمانی شبکه شامل بیانیههای ماموریت، چشمانداز و ارزشها پیشنهاد شدهاند. در گام دوم، اهداف راهبردی و در نهایت (گام سوم)، راهبردهای مطلوب شبکه افق سیما، تدوین گشتهاند. جهت تدوین این راهبردها، عوامل هر دو محیط خارجی و داخلی شبکه افق سیما شامل فرصتها، تهدیدها، نقاط قوت و نقاط ضعف با توجه به نتایج استخراجشده از مصاحبهها، بررسی شده و موقعیت راهبردی شبکه در خانه پنجم ماتریس داخلی خارجی (IE) و ناحیه SO ماتریس سوآت (SWOT) معلوم گردیدهاست. سپس با تمرکز بر نقاط قوت و فرصتها، 6 راهبرد مطلوب، متناسب با موقعیت راهبردی شبکه به دست آمدهاند. این راهبردهای مطلوب، در نهایت با استفاده از ماتریس برنامهریزی راهبردی کمّی (QSPM)، اولویتبندی شدهاند. بر این اساس، راهبرد مطلوب شبکه افق سیما به شرح زیر است: "تولید و پخش مستندهایی با ساختار خلاقانه و جذاب و مضامین کمتر پرداخته شده و کمتر دیده شده در تلویزیون با اتکا به گنجینه غنی فرهنگی، تاریخی و تمدنی کشورمان از یکسو وبهرهگیری از موقعیت راهبردی سیاسی و فرهنگی ایران در سطح بین الملل از سویی دیگر" فرآیند برنامهریزی راهبردی و نحوه حصول نتایج، به تفصیل در این پایاننامه مورد اشاره قرار گرفتهاست.
- Abstract
- The main objective of this research is to develop strategies for optimal channel IRIB Ofogh. Proposed mission statements, vision and values of the network as well as its strategic objectives, including other objectives of this research. To accomplish these goals, after studying documents, interviewing techniques Nymhsakhtyafth qualitative research methods with a number of experts, has to offer. First, according to experts, the ideal destination network includes statements of mission, vision and values have been proposed. In the second step, strategic objectives, and finally (Step Three), optimal strategies horizon television network, have been developed. To develop these strategies, factors both external and internal environment horizon television networks, including opportunities, threats, strengths and weaknesses with respect to the results derived from the interview, and the fifth matrix of foreign strategic position in the home network (IE) and the region SO SWOT matrix (SWOT). Then, with a focus on strengths and opportunities, six optimal strategy, commensurate with the strategic position obtained network. The optimal strategies, ultimately using quantitative strategic planning matrix (QSPM), are prioritized. Accordingly, the optimal strategy Ofogh Television networks are as follows: "Production and distribution of documentaries by innovative and attractive structure and themes explored less and less seen on TV by relying on the rich treasure of cultural, historical and civilizational country, on the one hand Vbhrhgyry of Iranian political and cultural strategic position at the international level on the other hand" Strategic planning process and how to achieve results detailed in this thesis has been mentioned.