عنوان پایاننامه
تدوین استراتژی شرکت ملی ساختمان با استفاده از رویکرد اقیانوس آبی
- رشته تحصیلی
- مدیریت (MBA) - مدیریت بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72908;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 841;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72908;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 841
- تاریخ دفاع
- ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- علی اصیلی
- استاد راهنما
- نادر سید امیری
- چکیده
- یکی از بزرگترین چالشهای تمامی بنگاهها کسب و حفظ سهم بازار برای محصولات و خدمات خود با کیفیت برتر و قیمت پایینتر، با دسترسی آسان و عرضه ایده ال محصول وخدمت به مشتریان هستند . ولیکن هنوز رضایت لازم برای مشتریان ایجاد نشده است. و شرایط رقابت لحظه به لحظه سختتر میشود. در این فضای شلوغ رقابتی هر چه ازدحام رقبا بیشتر میشود، سهم بازار کمتر و سوددهی و رشد آن محدودتر میگردد. در این میان ارائه راهکارهایی که حل کننده این چالشها باشد ضروری به نظر میرسد. باتوجه به اینکه ساخت و ساز در ایران از قدمت زیادی برخوردار است، بازار این صنعت از نوع رقابتی میباشد، شرکتهای زیادی در این زمینه به فعالیت پرداختهاندوشرایط رقابت سخت و حفظ سهم بازار مشکل شده است. و استراتژی اقیانوس قرمز به فضای کسب و کار و شرکتهای پیمانکاری حاکم گردیده لذا یافتن راهکارهای لازم جهت ایجاد اقیانوس آبی برای شرکت ملی ساختمان با راهبرد نوآوری ارزش ضروری می باشد که در نتیجه اتخاذ آن هزینه ها کاهش یافته و بطور همزمان نیز برای ذینفعان سازمان ارزش بیشتری ایجاد می شود. مسئله ای که شرکت ملی ساختمان در شرایط رقابتی کنونی با آن مواجه می باشد مشخص نبودن استراتژیهای آن با رویکرد اقیانوس آبی با توجه به جایگاه شرکت در بین رقبا می باشد. در این پژوهش پس از بررسی موقعیت فعلی شرکت ملی ساختمان به عنوان نماینده ای از شرکت های پیمانکاری ، راهکارهای نوین مبتنی بر مبانی استراتژی اقیانوس آبی با تکیه بر آراء خبرگان این صنعت ارائه شده است. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی بوده و با توجه به ماهیت موضوع و اهداف آن، در گروه تحقیقات توصیفی- پیمایشی قرار دارد. برای تعیین معیارها و پیشبرد مراحل تحقیق از نقطه نظرات 7 تن از خبرگان در زمینه ی مورد تحقیق استفاده شده است. تعیین وضعیت استراتژیک فعلی شرکت ملی ساختمان از طریق تشکیل ماتریس های ارزیابی شرایط داخلی و خارجی مبتنی بر پرسشنامه تهیه شده توسط محقق ( با پایایی مناسب ) و نظرات شصت تن از همکاران ( انتخاب شده به روش سرشماری ) انجام شده است. بررسی شرایط خارجی با معیارهای رقابتی مدل پورتر و شرایط داخلی با رویکرد وظیفه ای و نیز تشکیل ماتریس چهارخانه ای داخلی – خارجی و سوات نشان داد که شرکت ملی ساختمان در وضعیت تهاجمی قراردارد. به وسیله ماتریس استراتژی کمی استراتژی های جذاب در شرایط فعلی معرفی شدند و در ادامه این پژوهش با بهره گیری از الگوی چهاراقدام مبتنی بر نقطه نظرات خبرگان، نتیجه گیری گردید که شرکت ضمن حذف مدیران پروژه ناکارآمد و فرآیندهای دست و گیر و قراردادهای با قیمت پایین و نیز کاهش هزینه های سربار و پرت مصالح و نیروهای مازاد و همچنین افزایش حضور در نمایشگاههای بین المللی و بنیه مالی شرکت نسبت به ایجاد واحد بازاریابی بین المللی و تشکیل کنسرسیوم و مشارکت با شرکتهای خارجی و خرید ماشین آلات تخصصی و انعقاد قرارداد با کارفرمایان در قالب فاینانس و سایر انواع مدلهای مالی اقدام نماید.
- Abstract
- One of the Biggest Challenges of all Firms is to gain and maintain market share for its products and services with superior quality and lower price together with easy access and product Ideal supply and Services to customers. But still there is not customers’ satisfaction and conditions getting tougher. In this crowded space, by increasing number of competitors, lower market share and profitability and its growth is much more restricted. In this case, offer any solutions to solve the challenges are essential. Considering to this fact that construction activity in Iran is an old task, the industry market is competitive and due to activity of many companies in this field, competing and maintain market share became difficult. And Blue Ocean Strategy ruling the business environment and contractor companies, so finding the necessary solutions to create Blue Ocean Strategy with Value innovation strategy is essential for Melli Sakhteman, and as a result of adopting such solutions, expenses decrease and at the same time is cause more valuable to stakeholders. The issue that Melli Sakhteman is facing with in the present competitive situation is, no clear strategies with Blue Ocean considering the company position between competitors. In this research, after reviewing present situation, Melli Sakhteman Company as a representative of contractor companies, relying on the views of the experts of this industry, submitted new solutions based on principals of Blue Ocean Strategy. This research is a kind of applied research and is considered as a descriptive – survey due to its subject and goals. Seven experts’ views on research subject have been utilized in order to determine criteria also for advancing the research steps. Determination of Melli Sakhteman current strategic situation has been performed through forming an evaluation matrix of internal and external condition, based on questionnaire made by researcher and views of sixty colleagues, (chosen by random sampling, with the suitable reliability). Studying the internal and external conditions, the first by a functional approach and the next by competitive criteria of porter model and also forming internal and external Matrix and SWOT, revealed that Melli Sakhteman at an offensive position. Current situation was studied by Quantity Strategy Planning matrix, and then attractive strategies at the current situation were introduced and in continue by applying four action pattern based on experts view, reach to the point of, Elimination of inefficient Project Managers, Cumbersome processes, Low rate contracts and decreasing Overhead charges, waste materials, Additional Manpower and also increasing attending in International exhibitions and Strengthening company financial situation by creating International Business department founding consortium and collaboration with foreign companies and purchasing special vehicles and applying contract with client in Finance method and some other method. Keywords: Blue Ocean Strategy, Evaluation Matrix of External Condition, , Evaluation Matrix of internal Condition, Strategy Table