عنوان پایاننامه
بررسی اثر بخشی تکالیف آگاهی واج شناختی بر ادارک شنوایی و وضوح کلامی کودکان ناشنوا
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72786;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2410;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72786;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2410
- تاریخ دفاع
- ۰۸ اسفند ۱۳۹۴
- دانشجو
- سلماز فردافشاری
- استاد راهنما
- سعید حسن زاده
- چکیده
- هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی تکالیف آگاهی واج شناختی بر ادراک شنوایی و وضوح کلامی کودکان ناشنوای شدید و عمیق پیش دبستانی بود. مواد و روش : در این مطالعه نیمه آزمایشی، تعداد 10 کودک پیش دبستانی با آسیب شنوایی که از سمعک یا کاشت حلزون شنوایی استفاده می کردند، از مرکز توان بخشی سروش در شهر شیراز انتخاب شدند که تعداد پنج نفر از آن ها به عنوان گروه آزمایش و پنج نفر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند و برنامه تکالیف آگاهی واج شناختی بر روی گروه آزمایش اجرا شد. سپس هر دو گروه مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل آزمون آگاهی واج شناختی( دستجردی و سلیمانی، 1385)، مقیاس های طبقه بندی عملکرد شنیداری و تعیین سطح وضوح گفتار( حسن زاده، 1393) و ماتریس های پیش رونده ریون کودکان( رجبی، 1387) بود. برای تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی( شامل میانه، انحراف معیار، واریانس) و از آزمون های غیر پارامتریک آزمون یو من- ویتنی برای بررسی بین گروهی و آزمون ویلکاکسون برای بررسی درون گروهی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد، در پس آزمون طبقه بندی عملکرد شنیداری بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت ها معنادار بود( 01/0P< ). در بررسی های درون گروهی تفاوت معناداری بین پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش وجود داشت(05/0P< ). در پس آزمون مقیاس وضوح کلامی، سطح معناداری به (01/0 P<) تغییر یافته بود. و همین طور تفاوت معناداری بین پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش وجود داشت (05/0 > P). در مورد تاثیر تکالیف آگاهی واج شناختی بر آگاهی هجایی نیز، در مرحله پس آزمون، سطح معناداری بین دو گروه آزمایش و کنترل به (01/0 > P) رسیده بود. همچنین در بررسی درون گروهی، تفاوت معناداری بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون دو گروه دیده شد( 05/0 > P). نتایج: بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که تکالیف آگاهی واج شناختی قادر به افزایش ادراک شنوایی و وضوح گفتار در کودکان با آسیب شنوایی می باشد. کلید واژه ها: آگاهی واج شناختی، ناشنوایی، ادراک شنوایی، وضوح کلامی
- Abstract
- Objective: The purpose of this study was to find the efficacy of phonological awareness tasks on auditory perception & speech intelligibility of pre- school sever and profound deaf children. Materials & Methods: In this study 10 pre- school children with hearing impairment were chosen from Soroush rehabilitation institute in Shiraz with available sampling method. Semi experimental design with pretest- post test, were carried out on control and experimental group and Phonological Awareness Task was done on the experimental group. Then results were evaluated and compared. The elements which were used in this research are consist of Phonological Awareness Test ( Dastjerdi & Soleimani, 1385), Categorization of Auditory Performance and Speech Intelligibility Rating Scales( Hasanzadeh, 1393), and we have used Raven Color Progressive Matrices on Children( rajabi, 1387) and data’s the descriptive statistics scale( Median, Standard Deviation, Variance) for analyzing and the Non- Parametric such as U Mann- Whitney for surveying between groups and Wilcoxon test for surveying in groups. Results: The results showed a meaningful difference between experimental group and control group in the post test of categorization of auditory performance (P< 0/01). There was a meaningful difference between pretest and post test experimental group at the inner group survey (P < 0/05). In the post test of the speech intelligibility rating the meaningful level has changed to( P< 0/01). And also there was a meaningful difference between the pretest and post test in experimental group ( P< 0/05). The meaningful level for the efficacy of phonological awareness task on syllabic awareness in the post test had achieved to ( P < 0/01). Also in the inner group surveys there was a meaningful difference between the of the pretest and post test scores in experimental group ( P< 0/05). Conclusion: According to the results of this study we can conclude that phonological awareness task can increase auditory perception and speech intelligibility of pre- school children with hearing impairment. Keywords: phonological awareness, Deafness, auditory perception, speech intelligibility