عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی دانشجویان علوم ارتباطات و علم اطلاعات و دانش شناسی و تأثیر آنها بر قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان




    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72896;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72896
    تاریخ دفاع
    ۰۷ بهمن ۱۳۹۴

    هدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی دانشجویان علوم ارتباطات و علم اطلاعات و دانش شناسی و تاثیر آن ها بر قابلیت های کارآفرینی دانشجویان است. روش پژوهش: این پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی و بر حسب روش پیمایشی– همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و رشته علوم ارتباطات در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران و علامه طباطبایی است. در این پژوهش به منظور گردآوری داده ها از دو روش بررسی اسناد و مطالعات کتابخانه ای و پرسشنامه استفاده شده است. ابتدا از روش مطالعه اسنادی و کتابخانه ای برای بررسی مبانی نظری سواد رسانه ای، سواد اطلاعاتی و کارآفرینی بهره برده شد. سپس با بررسی پیشینه ها و بر اساس مدل پژوهش، پرسشنامه مورد نظر ساخته شد و در بین جامعه آماری پخش گردید. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار 917/0 به دست آمد. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، از نرم افزارهای اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان دادند که سطح سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی دانشجویان در حد مطلوب و سطح ویژگی های کارآفرینی در حد نسبتا مطلوب قرار دارد. بین پایگاه اقتصادی دانشجویان با متغیر سواد رسانه ای و ابعاد آن رابطه معنادار مستقیم وجود دارد. ولی پایگاه اجتماعی دانشجویان فقط با بعد «توانایی برقراری ارتباط» متغیر سواد رسانه ای رابطه مستقیم دارد. همچنین آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین متغیر سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی رابطه معنادار مستقیم وجود دارد. تاثیر سواد اطلاعاتی بر قابلیت های کارآفرینی تایید و تاثیر سواد رسانه ای بر قابلیت های کارآفرینی رد شد.
    Abstract
    Purpose: The aim of this research was to investigate the relationship between media literacy and information literacy of students of communication and information science and knowledge studies, and its impact on their entrepreneurial ability. Research method: This is an applied research in terms of its objective and uses a survey-correlation method. The statistical population of this research consists of the postgraduate students studying in the fields of study of information science and knowledge and communication science at Tehran University and Allameh Tabatabai University. Data was collected from two sources: library documents and questionnaires. First of all, the method of studies of library was used to examine the theoretical foundations of media literacy, information literacy and entrepreneurship. Then, through careful examination of relative previous studies, based on the research model, a Questionnaire created and were distributed. The reliability of the questionnaire has been evaluated by Cronbach’s Alpha, which was equal to 0/936. The data was analyzed by the descriptive and inferential statistics methods; SPSS and PLS were used. Results: The results showed that the level of media literacy and information literacy of students is desirable and the level of characteristics of entrepreneurship is relatively desirable. There is a significant relationship between the economic status of students and their media literacy. However, the social status of students was directly related to their "ability to communicate" variable of media literacy. Also the Pearson correlation test showed a significant relationship between the variables of media literacy and information literacy. The impact of information literacy on entrepreneurial ability was confirmed and the impact of media literacy on entrepreneurial ability was rejected.