عنوان پایاننامه
تاثیر رسانه ها بر معرفت شناسی دینی با توجه به نظریه ذهن رسانه ای شده
- رشته تحصیلی
- فلسفه دین
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002503;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77182
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- یوسف یوسفی هاشم آباد
- استاد راهنما
- سیدمحمدعلی دیباجی فروشانی
- چکیده
- ارتباط میان دین و رسانه یا دین و ارتباطات جمعی و نحوه ی تعامل عینی آنها از جمله موضوعات محوری و پرگستره و چند لایه ای است که در چند دهه اخیر اذهان دین پژوهان و رسانه پژوهان را به خود معطوف داشته است. رسالتی که رسانه ها برای خود قائلند تا حدی با رسالت تعریف شده ادیان دست کم در شکل و ظاهر همسویی و همخوانی دارد. رسانه ها عموم توده ها را مورد خطاب قرار می دهند، باور و اعتقاد می سازند، ارزش و آرمان خلق می کنند، الگو و معیار به دست می دهند، سبک و شیوه زندگی تولید می کنند، اطلاعات و آگاهی می دهند، تعلیم و تربیت می کنند، تذکار و هشدار می دهند، ارشاد و راهنمایی می کنند، شور و نشاط می آفرینند، احساس و عاطفه برمی انگیزانند، ترس و دلهره ایجاد می کنند، آرامش و تسکین می دهند، تحریک و تحریص می کنند، مناسک و آیین می سازند، نماد خلق می کنند، در واقعیت و جان آدمیان متناسب با خواست خود تغییر ایجاد می کنند. رسانه ها توانستند بر معرفت دینی انسان ها موثر واقع شوند. پژوهشگران معاصر که در زمینه فلسفه رسانه فعالیت می کنند ذهن بشر را متاثر از رسانه ها می دانند تا جایی که این تاثیر ساختار دستگاه معرفتی بشر را نیز در بر می گیرد. ما با این رویکرد مساله را پی می گیریم و با بررسی و بیان معرفت دینی و رسانه ها و نوع برخورد این دو مقوله با یکدیگر به ادامه بحث می پردازیم تا نشان دهیم این تاثیر وجود دارد.
- Abstract
- The connection between religion and media or religion and social communication and the way they interact is one of multilayered, broad, and important issues that has been occupying media researchers and scholars mind in recent decades. The responsibility that media defined for itself in some levels is similar to religions responsibility in form. Media is addressing the public, making ideas, creating value and aim, making patterns, creating lifestyles, informing, educating, warning, guiding, exciting, stimulating sentiments, instilling fear, calming, motivating, making traditions, creating symbols, altering human’s essence according to their desires. Media succeeded to effect in human religious knowledge. Contemporary researchers that studies in media philosophy belief that the mind is influenced by media insofar as this influence includes human’s knowledge structure. our progress is with this approach and we continue with studying religious knowledge, media and how they interact to each other in order to determine that there is an influence.