نیاز سنجی شایستگی های حرفه ای مدیران گروه های آموزشی دانشگاه تهران و تدوین برنامه آموزشی
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73747;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2441;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73747;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2441
- تاریخ دفاع
- ۰۷ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- الهام کردی
- استاد راهنما
- جواد پورکریمی
- چکیده
- هدف از پژوهش حاضر نیازسنجی شایستگی های حرفه ای مدیران گروه های آموزشی دانشگاه تهران و تدوین برنامه آموزشی می باشد. روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات کمی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مدیران گروهای آموزشی دانشگاه تهران می باشد که تعداد آن برابر 167 نفر است که تعداد 93 نفر به صورت تصادفی انتخاب شد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه (محقق ساخته) استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (93./) ارزیابی شد. با توجه به نتایج بهدستآمده، وضعیت موجود شایستگی های حرفه ای مدیران تفاوت معناداری با میانگین فرضی دارد و وضعیت موجود شایستگی های حرفه ای مدیران گروههای آموزشی در حد کمتر از متوسط فرضی پژوهش قرار دارد. وضعیت موجود شایستگی های حرفه ای مدیران گروههای آموزشی بسیار پایین تر از وضعیت مطلوب مورد نظر آنان قرار دارد.وضعیت مطلوب ابعاد و مولفه های شایستگی های حرفه ای مدیران بیش از میانگین فرضی پژوهش می باشد و این نتایج گویای این است که از نظر مدیران گروه های آموزشی وضعیت شایستگی های حرفه ای آنان باید در حد مطلوبی قرار گیرد. نتایج همچنین حاکی از این بود که بیشترین شایستگی مدیران گروه های آموزشی به ترتیب مربوط به ابعاد دانش، توانایی، مهارت و نگرش و مولفه های تصمیم گیری، ارتباطات و رهبری و کمترین شایستگی مربوط به مولفه شایستگی روانشناختی و نظارت و ارزیابی می باشد.
- Abstract
- The aim of this study is a Need assessment of manager’s performance professional competence and to codify an educational program for Tehran University. Research methods are practical and in terms of data gathering are quantitative. The study sample included all educational department managers of Tehran University, which is consisted of 167 managers. For data gathering (self-made) questionnaires was used. Reliability was evaluated using Cronbach's alpha coefficient (93%). According to the results, the optimum situation of professional competence dimensions of managers is more than the average hypothesis and the results indicate that the professional competencies of the department managers to be desirable. There is a significant difference between the situation of department manager’s professional competence and the hypothetical situation average and hypothesis professional competence of departments’ managers is less than average. The current status of professional competence of department’s managers is much lower than the desired situation. Results also showed that the greatest competence of departments managers is related to different aspects such as knowledge, ability, skills and attitudes and elements of decision-making, communication and leadership, and the least competence is related to some aspect such as psychological competence and monitoring and evaluation.