عنوان پایان‌نامه

ن:دگرگونی در بازنمایی مولفه های فرهنگی در عکاسی هنری معاصر ایران ع:من ، دیگری



    دانشجو در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ن:دگرگونی در بازنمایی مولفه های فرهنگی در عکاسی هنری معاصر ایران ع:من ، دیگری" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    عکاسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11007;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72373;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11007;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72373
    تاریخ دفاع
    ۱۲ بهمن ۱۳۹۴

    این پایان نامه با این فرض که عکاسی هنری معاصر ایران طی چند دهه ای که از عمر آن می گذرد در نحوه ی برخورد با فرهنگ تغییراتی اساسی داشته، نگارش شده است. تحقیقات متعددی در زمینه ی عکاسی هنری معاصر انجام شده است اما بررسی مؤلفه های فرهنگی در بطن تصویر عکاسانه به عنوان نقاط پیوند معانی صریح و تلویحی اثری که عنوان "هنری" را بر دوش می کشد، می تواند مفید واقع گردد. پایان نامه ی پیش رو با تدقیق حداکثری در عکس ها و استناد به کتاب ها و مقاله های مرتبط با موضوع مورد بحث، تدوین شده است. هنر هر سرزمین همواره با فرهنگ آن در ارتباط بوده است و وضعیت فرهنگی هر دوران در چهره ی هنر آن قابل رؤیت است. مؤلفه های فرهنگی واحد فرهنگ به حساب می آیند و هر دو جنبه ی مادی و معنوی فرهنگ را شامل می شوند. عکاسی به سبب ویژگی های متمایز خود نسبت به سایر رسانه های هنری، با هر دوی این وجوه سر و کار دارد. اما "هنر" نیازمند ورود اثر به سطح نمادین معناست. عکس هایی که در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفتند، نمایان گر حرکت از تأکید بر مولفه های مادی به سوی تفوق مولفه های معنوی فرهنگ طی دو دهه ی اخیر در عکاسی هنری معاصرند. تلاش در راستای تبیین مفهوم "فرهنگ" و نحوه ی برخورد با آن در عکاسی هنری ایران می تواند راه گشای مطالعاتی در حوزه ی وضعیت بازار هنر ایران در مقیاس بین المللی، نقد بومی گرایی در عکاسی ایران و نیز دریافتی باریک بینانه تر از "نگاه خود و دیگری" در حوزه ای چه بسا گسترده تر از عکاسی قرار گیرد.
    Abstract
    This thesis has been prepared with the assumption that Iranian contemporary photography has faced major changes in recent decades. Several studies have been conducted in the field of contemporary art photography, but the study of cultural traits within the photographic image can be useful as the turning point of explicit and implicit meanings of a work that bears the name of an "artwork". This thesis has been developed based on analytic thinking on images and using books and articles related to the subject as references. Culture has always been associated with art and the cultural situation of a specific time is usually visible in the face of its art condition. Therefore, its study can help to recognize a Culture in depth. Cultural traits are divided into two major categories: Objective and Subjective. Due to its distinctive features, Photography is concerned with both of these and can be much more revealing compared to other artistic media. But "art" needs to enter the level of symbolic meaning and in order to find out what a cultural trait symbolizes in a photograph, analytic investigation is needed. Photographs examined in this study, represent an implicit move from focusing on Objective cultural traits towards the subjective traits of Iranian culture over the last two decades in contemporary art photography. While trying to explain the concept of "culture" and how it deals with Iranian art, one can become aware of the art market's discourses on an international scale. It also opens up criticism on nationalism in contemporary photography and how it relates to Globalism as an Ideology.