عنوان پایاننامه
بررسی اثر بخشی گروه درمانی مبتنی بر توانبخشی شناختی بر حافظه و کارکردهای اجرایی افراد دچار آسیب مغزی پس از سانحه ی تصادف
- رشته تحصیلی
- روانشناسی بالینِی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 672;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74713;کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 672;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74713
- تاریخ دفاع
- ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- مغدی وارتانیان
- استاد راهنما
- جواد حاتمی
- چکیده
- پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر توانبخشی شناختی بر حافظه و کارکردهای اجرایی افراد دچار آسیب مغزی با نقش تعدیلکنندگی نشانههای افسردگی، اضطراب و فرسودگی روانی صورت گرفت. طرح این پژوهش از نوع پیشآزمون-پسآزمون در دو گروه آزمایش و کنترل است که 26 نفر فرد دچار آسیب مغزی با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش(12N=) و کنترل(14N=) قرار گرفتند. سنجش در دو مرحلهی پیشآزمون-پسآزمون و با استفاده از مجموعه آزمونهای بومیشدهی حافظه و کارکردهای اجرایی حاتمی و همکاران(در حال اجرا)، پرسشنامههای افسردگی و اضطراب بک و فرسودگی روانی انجام شد که با استفاده از آزمونهای آماری آنکوا و مانکووا تجزیه و تحلیل شدند. مداخله به صورت 12 جلسه، دو ساعته و دو روز در هفته برگزار شد، گروه کنترل نیز از مداخلهی معمول بیمارستانی برخوردار شدند. یافتههای پژوهش نشان دادند که تمرینات توانبخشی، عملکرد حافظهی معنایی افراد دچار آسیب مغزی را بهبود بخشیده است(0.05P<) ولی تأثیر معناداری در بهبود حافظه رویدادی و فعال نداشته است(0.05P>). کارکردهای اجرایی نظیر مدیریت حل مسأله و توجه پایدار در اثر تمرینات توانبخشی بهبود یافتند(0.05P<) ولی تفاوت معناداری در عملکرد توجه تقسیمشده مشاهده نگردید(0.05P>). تفاوتهای فردی، نقش جنسیت، سن و دقت پایین آزمونهای سنجش میتوانند تبیینکنندهی عدم بهبودی معنادار در این افراد باشند. همچنین، اثربخشی تمرینات شناختی بر کارکردهای شناختی فرد بر اساس میزان فرسودگی روانی تغییر کرد ولی رابطهی معناداری میان تغییر نشانههای افسردگی و اضطراب و میزان بهبود حافظه و کارکردهای اجرایی افراد دچار آسیب مغزی یافت نشد. کلید واژه: آسیب مغزی، توانبخشی شناختی، حافظه، کارکردهای اجرایی، نشانههای افسردگی، اضطراب و فرسودگی روانی
- Abstract
- The purpose of this study was to investigate the effectiveness of cognitive rehabilitation group therapy based on memory and executive functions of the traumatic brain injury patients with moderating role of depression, anxiety and mental fatigue symptoms. The research design administrated was pretest-posttest experimental, during which 26 individuals with brain injury were chosen using purposive sampling method and randomly assigned to experimental (N=12) and control (N=14) groups. Data collection was done by the memory and executive functions package designed, translated and Customized by Hatami and colleagues (in press), as well as depression, anxiety and mental fatigue Questionarie And were then analyzed using by MANCOVA and ANCOVA. Intervention sessions were subsequently held for 12 sessions, each session two hours, two days a week, and the control group received routine hospital intervention. The results showed that rehabilitation exercises, improved semantic memory performance in patients with TBI (p<0.05) but had no significant effect in episodic and working memory (p>0.05). Executive functions such as problem solving and continuous attention improved due to rehabilitation exercises (p<0.05), but there was no significant difference in the performance of divided attention (p>0.05). Individual differences, gender, age and low accuracy tests, may explain the lack of significant improvement in the patients with TBI. Also, the effectiveness of cognitive rehabilitation on the cognitive functions in general is related to mental fatigue changes, but there is no significant relationship in depression and anxiety changes and improvement of memory and executive function in people with brain injury. Keywords: brain injury, cognitive rehabilitation, memory, executive functions, and symptoms of depression, anxiety and mental fatigue