عنوان پایاننامه
پاسخ های نقضی به شبهات اهل سنت پیرامون آیات و روایات فضایل اهل بیت(ع)
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی - علوم قران و حدیث
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: Q90;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75190;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: Q90;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75190
- تاریخ دفاع
- ۱۹ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- علیرضا صادقی
- استاد راهنما
- حامد دژآباد
- چکیده
- چکیده دانشمندان شیعه با استناد به نصوص قرآنی و روایات فراوان، اهلبیت علیهم السلام را، مفسران واقعی کتاب خدا، تبیینکنندگان سنت نبوی و رهبران امت اسلامی بعد از پیامبر (ص) می¬دانند. سیاست خلفای سهگانه، امویان و حکومت بنی العباس در منع نقل و نگارش حدیث (به ویژه احادیث مربوط به فضائل)، جعل روایت در فضیلت خلفا و مذمت اهل¬بیت علیهم¬السلام موجب گردید تا جایگاه و فضایل اهلبیت علیهم السلام نادیده انگاشته شود و فروغ چهره آنان درگذر زمان بر مسلمانان مغشوش گردد. همچنین از این روی که اهلبیت علیهم السلام ادامهدهندگان راه رسالت و هدایتگران امت نبوی اند، اثبات حقوق و فضایل آنان و زدودن شبهات از این فضایل که در قرآن و روایات مذکورند ضروری است. از سویی اهل سنت از صدر اسلام تاکنون برای مشروعیت بخشیدن به فضایل خلفا بر آن دسته از آیات و روایاتی که بیانگر فضایل اهلبیت علیهم السلام است، شبهاتی را وارد ساختهاند که در پژوه? پیش رو تعدادی از آیات و روایات که مهمترین آنها در رابطه با فضایل اهلبیت علیهم السلام است موردبررسی قرارگرفته که عبارتاند از: آیه ولایت (مائده : 55)، آیه اولیالامر (نساء : 59)، آیه مباهله (آل¬عمران : 61)، آیه «والذی جاء بالصدق»، (زمر : 33)، آیه «الاطعام» (انسان : 8)، آیه عذاب (معارج : 1)، حدیث «غدیر»، حدیث«طیرمشوی»، حدیث «رد الشمس» و حدیث «یوم الدار». سیر مباحث چنین است که ابتدا مناقشات و شبهات اهل سنت مطرح گردیده و سپس با استناد به مقبولات و مسلماتشان از جمله قرآن کریم، صحاح سته و دیگر کتب معتبر حدیثی، بر استدلال آنها مورد نقض آورده شد، ارائه جواب نقض به شبهات از معتقدات و مسلمات خود آنان بدینجهت بوده که استدلال شبهه گر در هم شکند و او را مجبور به پذیرش حقیقت کند. در پایان نیز مشخص گردید که شبهات و تردیدهای اهل سنت ناشی از پیشفرضهای ذهنی و تعصباتی است که تحت تأثیر توجیه سیاست خلفا به وجود آمده و هیچگونه مبنای قرآنی و حدیثی ندارد بلکه با مقبولاتشان نیز در تناقض است. واژگان کلیدی: پاسخ نقضی، شبهات، فضائل اهل بیت، اهل سنت
- Abstract
- Abstract According to the Qur'anic texts multitude of narrate, The Shia's scholars call Ahl-E-bait (PBUT) true God's book commentators.The three caliphs, Omayyad & Bani al Abbas government policy on preventing hadith's transmition (specially hadith on virtues) narration forging on caliphs virtues & Ahl-E-Bait (PBUT) blaming result in ignoring of their position & virtues & blurring their faces' lights in time passing. In addition because Ahl-E-Bait are who continue the prophecy way & guide prophet's community he's essential their right's & virtues' & to remove doubts from the virtues have come in mentioned in Qur'an & narration. On the one hand Sunnite have interred doubt on those set of verses and narrations, state Ahl-E- Bait virtues to legitimate caliphs policy, since the beginning of Islam up to now in this research, some of the most important verses & narration about Ahl-E-Bait have been studied including: Wilayah Verse (maeda:55), ul-E-Alamr(Nisa: 59), Mub?hela verse(Ale Imran: 61), "Vallazi Ja’ bssedq verse "(zomar: 33), Al itam verse( insan: 8) Azab verse(Ma'arij:1), Ghadir Hadith, "Teir Mashwi" Hadith, "Raddo Alshams" hadith " yawm Eldar" Hadith, The study firstly proposes Ahlu sunna's doubts and then citing to their assumptions such as Qur'an, Sehah Sitta and other authentic Hadith books of them, it mentions some counterexample to their reasoning. This study provides violation answers to their doubts from their beliefs and definitive so that violates their reasoning and forces them to accept the truth. Finally it has been clarified that Ahlu Sunna doubts comes from their subjective assumptions and their prejudices which are created to justify Caliph's politics and it doesn't have any Qur'anic and Hadith basis; rather they are contradictory to their beliefs. Key words: Violation answer, Doubts, Ahl-E- Bait virtues, Ahlu Sunna