عنوان پایان‌نامه

بررسی و ارائه راه کارهایی در جهت کاهش تعارضات در پروژه های ساخت با بهره گیری از مدل سازی چند بعدی اطلاعات ساختمان



    دانشجو در تاریخ ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی و ارائه راه کارهایی در جهت کاهش تعارضات در پروژه های ساخت با بهره گیری از مدل سازی چند بعدی اطلاعات ساختمان" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11189;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74438;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11189;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74438
    تاریخ دفاع
    ۱۴ بهمن ۱۳۹۴

    امروزه پروژه‌های ساخت پیچیده‌تر شده و مستعد بروز تعارضات متعددی در طول چرخه حیات خود هستند. از طرفی معرفی تکنولوژی‌های جدیدی چون مدل‌سازی اطلاعات ساختمان چالش‌هایی را پیشِ روی این صنعت گذاشته است. نوین بودن این تکنولوژی، عدم‌قطعیت‌های جدیدی را در پروژه‌ها به خصوص در حوزه قانونی ایجاد کرده که این امر منجر به بروز تعارضاتی در مسائل قراردادی بین طرفین درگیر در آن‌ها شده است. یکی از اصلی‌ترین این مسائل، تعیین مسئولیت اشتباهات در مدل اطلاعات ساختمان است. بنابراین بررسی و رفع این موضوع می‌تواند به کاهش تعارضات قراردادی بیانجامد. این تحقیق نیز سعی بر این داشته تا با مطالعه دقیق تعارضات قراردادی در بند مربوط به تعیین مسئولیت اشتباهات به این موضوع بپردازد. در این راستا از نظریه بازی که ابزار قدرتمندی برای تحلیل تعارضات در جهت کاهش آن‌ها به حساب می‌آید، بهره‌گرفته شده است. به دلیل ماهیت همکارانه پروژه‌های ساخت‌وسازی که از مدل‌سازی اطلاعات ساختمان بهره می‌گیرند، مدل بازی‌های همکارانه انتخاب شده و از دو روش حل هسته و ارزش شپلی در این نوع بازی‌ها استفاده شد. در روش حل ارزش شپلی نیز دو حالت متقارن و نامتقارن برای رسیدن به نقاط تعادلی مورد نظر قرار گرفت. بنابراین، در این تحقیق، پس از آن که تعارضات قراردادی در پروژه‌هایی که از مدل‌سازی اطلاعات ساختمان بهره‌ می‌گیرند، به طور شفافی شناسایی شد، به ارائه مدل بازی آن بر اساس مدل بازی مسئولیت پرداخته شد. پس از آن با تعریف پنج سناریو شرایط متفاوت پروژه‌ها در قالب این مدل بازی تعریف شد. سپس تمام این سناریوها از هر دو روش حل ذکر شده، پاسخ‌های بهینه را ارائه دادند. در روش هسته در هر سناریو یک مجموعه نقاط و در روش ارزش شپلی در هر دو حالت متقارن و نامتقارن، یک نقطه تعادلی حاصل آمد. در نهایت نیز با تحلیل نتایج به دست آمده، به مقایسه شرایط مختلف پروژه بر اساس سناریوهای تعریف شده و شناسایی پارامترهای تأثیرگذار در میزان سهم هر یک از طرفین درگیر در پروژه از خسارات کل وارد شده بر آن اقدام شده است تا بتوان با در نظر گرفتن این نتایج، از کاهش تعارضات در پروژه‌ها اطمینان حاصل کرد
    Abstract
    Nowadays, construction projects become more complex and prone to numerous conflicts throughout their life cycle. On the other hand, the introduction of new technologies such as Building Information Modeling has caused challenges facing in this industry and has created new uncertainties in the projects, especially in the legal field, which leads to conflicts in contractual issues between the parties involved. One of the main issues is how to determine liability for errors in a building information model. Therefore, solving this issue could lead to reduce contractual conflicts. This research is tried to deal with conflicts in allocation joint liabilities for errors. In this context, Game Theory is used to analyze conflicts in order to reduce them. Due to the cooperative nature in construction projects that utilize Building Information Modeling, a cooperative game with transferable utility, called liability game, is suggested. It is showed that the core of this liability game and the Shapley value in both symmetric and asymmetric form, define a set of acceptable judgment that is a fair compromise in which parties involved differ only in the damage they have caused. Therefore, in this study, at first the contractual conflicts is clearly identified. Then a liability game model is presented, based on these conflicts. Finally, five scenarios with different conditions in construction projects are defined and a set of acceptable judgments are obtained.