عنوان پایاننامه
نحوه پیاده سازی فرآینده کتاب درمانی در کتابخانه های عمومی کشور از دیدگاه متخصصان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و متخصصان رشته روان شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73193;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73193
- تاریخ دفاع
- ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- سهیلا خوئینی
- استاد راهنما
- علیرضا نوروزی
- چکیده
- هدف پژوهش: مشخص کردن نحوه پیادهسازی فرآیند کتابدرمانی در کتابخانههای عمومی کشور از دیدگاه متخصصان رشته علم اطلاعات و دانششناسی و متخصصان رشته روانشناسی است. روش پژوهش: رویکرد پژوهش حاضر آمیخته است و در هر مرحله از پژوهش، به تناسب هدف از روش های گوناگون کمی و کیفی استفاده شده است. در مرحله اول از مطالعه اکتشافی و مرور متون بهره برده و سپس به روش پیمایشی نظرات صاحب نظران جمع آوری گردید و سپس در مرحله دوم الگوی اولیه ارائه و در مرحله سوم از طریق مطالعه کیفی الگوی پیشنهادی اعتبارسنجی شده است. ابزار گردآوری دادهها در مراحل اول و سوم، پرسشنامه های محقق ساختهای مبتنی بر وب و رایانامه (پست الکترونیکی) و در مرحله دوم جداول آماری استخراج شده از مرحله اول است. پایایی پرسشنامهها در مراحل اول و سوم با نرمافزار SPSS اندازهگیری شد که مقدار آلفای کرونباخ آنها به ترتیب 0/926 و 0/765 به دست آمد. جامعه آماری پژوهش در مراحل اول و سوم به ترتیب 61 و 48 نفر از متخصصان حوزه کتاب درمانی هستند. یافتهها: نتایج مرحله اول حاکی از آن است که در بین امکانات لازم، «تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص در این حوزه» با میانگین 63/4؛ در بین مخاطبان این طرح «کاربران عادی و طبیعی کتابخانهها به منظور رشد و تکامل شخصیتشان» با میانگین 48/4؛ در بین افراد دخیل در این کار «روانشناسان» با میانگین 45/4؛ در بین ویژگیهای شخصیتی، اخلاقی و مهارتی کتابدرمانگران به ترتیب «انگیزه و خلاقیت داشتن» با میانگین 66/4؛ «رازدار بودن» با میانگین 49/4؛ «گذراندن دورههای مرتبط» با میانگین 64/4؛ در بین وظایف افراد دخیل به ترتیب «شناخت کتابهای مختلف» با میانگین 65/4؛ «تأیید سیاهه کتابها قبل از خرید توسط توسط نهاد» با میانگین 46/4؛ «برقراری رابطه خوب با کاربر» با میانگین 44/4؛ در بین سازمانهای دخیل «نهاد کتابخانههای عمومی کشور» با میانگین 44/4؛ در بین وظایف سازمان های دخیل به ترتیب «تهیه کتابهای توصیه شده برای کتابخانههای عمومی زیرنظر» با میانگین 52/4، «تدوین و ارائه سیاهه کتابهای پیشنهادی به نهاد کتابخانههای عمومی کشور» با میانگین 69/4؛ «ارزیابی و برطرف کردن موانع پس از اجرای کتابدرمانی» با میانگین 60/4 و در بین روشهای پیادهسازی «کتابدرمانی خلاق» با میانگین 42/4 از جمله مهمترین الزامات اولیه برای پیاده سازی این طرح در کتابخانه های عمومی هستند. در مرحله دوم پژوهشگر به ترسیم الگوی کلی همراه با جزئیات هر گام پرداخته است. در مرحله سوم، ایجاد آمادگی در کتابخانه)های( عمومی زیر نظر نهاد به وسیله « این الگو که متشکل از سه گام اصلی اجرای )آزمایشی( کتاب درمانی در کتابخانه)های( عمومی زیر « ،» فراهم آوری امکانات و زیرساخت های لازم ارزیابی و برطرف کردن کاستی ها پس از مرحله اجرای )آزمایشی( کتاب درمانی جهت اجرای « و » نظر نهاد بود، به منظور اعتبارسنجی و ارائه پیشنهادهای تکمیلی » دوباره آن در کتابخانه)های( عمومی زیر نظر نهاد در اختیار متخصصان قرار گرفت که یافته ها گواه از آن است که الگوی پژوهش اعتبار لازم را دارد.
- Abstract
- purpose: determining how to implement of Bibliotherapy Process in Iranian public libraries from the perspective of knowledge and information science Professionals and Psychology Professionals. Methods:The approach of research is mixed method, and at every stage of the research , to fit the purpose, various quantitative and qualitative methods are used. In the first phase, the exploratory study and review of the texts are used and then The experts' opinions were collected through a survey And then in the second phase, the initial pattern was presented And in the third phase, the proposed model was validated through qualitative research. In the first and third stages , researcher's questionnaires based on the Web and email, and in the second phase the extracted statistical tables from the first stage are presented . The reliability of the questionnaire in the first and third stages are measured using SPSS software that Cronbach's alpha values, respectively, are 0/926 and 0/765. The Statistical population of the research in the first and third stage are 61 and 48 of bibliotherapist experts. Results: The results of the first phase indicate that among the necessary facilities, "the training of skilled and expert human force in this field" with an average of 4/63 , among the audience of the project "natural and normal libraries users for developing their personality" with an average of 4/48 , the people involved in this work "psychologists" with an average of 4/45; Among the features of personality , moral and the knowledge and skills of bibliotherapists "Having motivation and creativity" with the average of 4/66 ; "Secrecy" with an average of 4/49, "Passing Related courses" with an average of 4/64 ; the duties of librarians "knowledge of various books" with an average of 4/65, among the tasks of other people who are involved such as psychologists, sociologists , etc. respectively "approved list of books to buy by the public libraries Foundation" with an average of 4/46 , in the common tasks of all those involved "establishing a good relationship with the user" with an average of 4/44; And organizations involved in "the public libraries Foundation" with an average of 4/44, the tasks of the the public libraries Foundation "provision of books recommended for public libraries under the supervision" with an average of 4/52, among the tasks of psychology centers, consulting ... "compilation and a list of suggested books to the public libraries Foundation" with an average of 4/69, in the common Tasks organizations "to assess and remove barriers to the implementation after running bibliotherapy" with an average of 4/60 and among the methods of implementation "bibliotherapy creative" with an average of 4/42 are the most important basic requirements and necessary prerequisites to implement the scheme in public libraries. In the second step the researcher has concentrated on drawin a general pattern with the details of all the steps. In the third phase, the pattern that consists of three main steps "prepares the library (s) under the supervision of the public libraries Foundation by providing facilities and infrastructure", "the implementation of (experimental) Bibliotherapy in the library (s) under supervision the public libraries Foundation" and "Assessing and addressing the shortcomings of the implementation of (experimental) bibliotherapy to run it again in the library (s) under the supervision of the public libraries Foundation", In order to validate and provide suggestions are given to experts that The findings are evidence that the pattern of research have credibility. Keywords: Implementation, Bibliotherapy, public Libraries.