عنوان پایاننامه
اثربخشی برنامه آموزشی قصه درمانی برسلامت روان کودکان دبستانی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی بالینِی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74740;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1013;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74740;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1013
- تاریخ دفاع
- ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- شهروز حمیدی
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- روان درمانگران بسیاری، از قصه برای کمک به حل مشکلات افراد استفاده میکنند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر برنام? آموزشی قصهدرمانی بر سلامت روان کودکان دبستانی انجام گرفت. روش انجام پژوهش در چارچوب روش شبه تجربی در قالب یک طرح پیشآزمون-پسآزمون با یک گروه کنترل و یک گروه کنترل، صورت گرفته است که 30 دانشآموز پسر 6-7 ساله به طور تصادفی در دو گروه 15 نفر? آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 10 جلسه، به مدت دو بار در هفته در جلسات قصهدرمانی گروهی شرکت داده شدند و تمامی آزمودنیها به پرسشنامه سیاهه رفتاری کودکان (CBCL) پاسخ دادند ولی گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکردند و در آخر به پرسشنامه دوباره پاسخ دادند. یافتههای این پژوهش حکایت از آن دارد که جلسات قصهدرمانی موجب کاهش چشمگیر نمراتِ مقیاسهای مشکلات عاطفی، مشکلات اضطرابی، مشکلات جسمانی، مشکلات ADHD، رفتار مقابلهای، سلوک، درونیسازی، برونیسازی، مشکلات اجتماعی، مشکلات تفکر، مشکلات توجه و نمره مشکلات کلی در پسآزمون گروه آزمایش شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که قصه درمانی گروهی، سطح سلامت روان کودکان گروه آزمایش را نسبت به گروه کنترل از مرحله پیشآزمون تا پیگیری به طور معناداری افزایش داده است.
- Abstract
- Abstract Many Psychologists use story to solve the problems of patients. This research aimed at analyzing the impact of Metaphor therapy on the mental health of elementary school pupils. The study uses a quasi-experimental method in the form of a pre-test and post-test with a control group. 30 students who are 6-7 years old were put randomly into two groups of control and experiment. Each group had 15 members. The experiment group, Participated in 10 sessions of Metaphor therapy twice a week and all of the respondents answered the Child Behavior Checklist Questionnaire, but the control group received no intervention on the part of the researcher, and the test was repeated at the end. The findings of the study show that the story therapy sessions significantly reduced the subscale scores of emotional problems, anxiety problems, somatic problems, problems of ADHD, oppositional defiant problems, conduct, internalizing behavior problems, externalizing behavior problems, Social problems, Thought Problems, attention problems and the general problems in the post-test of the experiment group. The findings showed that group story therapy significantly increased the mental health level of experiment group in comparison with the control group from the pretest to the follow-up. Keywords: M