عنوان پایان‌نامه

تعیین تاثیر نوستالژی بر رفتار خرید مصرف کنندگان محصولات ورزشی



    دانشجو در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تعیین تاثیر نوستالژی بر رفتار خرید مصرف کنندگان محصولات ورزشی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1237;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72567
    تاریخ دفاع
    ۱۳ بهمن ۱۳۹۴

    بازاریابان از راهکارهای متنوعی برای جذب مشتری بیشتر و درآمد بیشتر استفاده می کنند. یکی از این راهکارها استفاده از رویکرد بازاریابی نوستالژی است. با این حال استفاده از شخصیت های نوستالژیک ورزشی در تحقیقات اندک است. هدف این پژوهش تعیین تاثیر نوستالژی بر رفتار خرید مصرف کنندگان ورزشی بود. روش این پژوهش از نوع همبستگی بود که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه تهران که هوادار فرهاد مجیدی بوده تشکیل دادند. با توجه به نامشخص بودن حجم جامعه دانشجویان هوادار فرهاد مجیدی، با در نظر گرفتن میزان ریزش پرسشنامه ها، تعداد 230 پرسش نامه توزیع و جمع آوری شد. ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش پرسش نامه می باشد. پرسش نامه نوستالژی برانگیخته شامل 6 سوال، پرسشنامه آشنایی با شخصیت نوستالژیکی شامل 4 سوال، پرسش نامه تاثیرپذیری نوستالژیکی شامل 8 سوال و پرسشنامه رفتار خرید شامل 8 سوال بود. همچنین برای برانگیختن حس نوستالژی مصرف کنندگان، فیلمی از زندگی شخصی و فوتبالی فرهاد مجیدی تدوین شد. فیلم و پرسشنامه های مذکور توسط متخصصان مدیریت ورزشی و به خصوص اساتید بازاریابی ورزشی تعیین روایی شدند. دانشجویان پس از دیدن فیلم پرسشنامه ها را پر می کردند. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 88/0، 95/0، 92/0 و 79/0، به ترتیب برای نوستالژی برانگیخته، رفتار خرید، آشنایی با شخصیت نوستالژیکی و تاثیرپذیری نوستالژیکی مصرف کنندگان بدست آمد. به علاوه روایی سازه (تحلیل عاملی) ابزار اندازه گیری با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی تایید شد. داده های حاصله با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، جداول و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون همبستگی اسپیرمن، رگرسیون خطی ساده و آزمون تی با دو نمونه مستقل) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که به طور کلی مولفه های نوستالژی بر رفتار خرید مصرف کنندگان تاثیر مثبت دارند. با توجه به نتایج پژوهش می توان به بازاریابان ورزشی پیشنهاد کرد که در انتخاب شخصیت های ورزشی برای تبلیغات از ورزشکارانی استفاده کنند که بیشترین انگیختگی را در مصرف کنندگان ایجاد کنند. با این رویکرد می توان پیش بینی نمود که رفتار خرید مصرف کنندگان ورزشی افزایش یابد.
    Abstract
    Marketers use variety of strategies to attract more customers and more revenue. One of these strategies is the use of a nostalgia marketing approach. However, using of nostalgic sports characters in researches are a little. The purpose of this study was to determine the impact of nostalgia on Behavior to purchase of Sport goods Consumers. This study was a correlation research and in form of field study. The population was all the university of Tehran students that are Farhad Majidi’s fans. Due to the uncertainty of the amount of students how are fans of farhad majidi, considering the loss of the questionnaires, 230 questionnaires were distributed and collected. Data was collected by questionnaires. The questionnaires of Evoked nostalgia consists of 6 items, The questionnaires of familiarity with nostalgic item consists of 4 items , The questionnaires of nostalgic proneness consists of 8 items and the questionnaires of Behavior to purchase consist of 8 items. Also to evoke fans nostalgia a film was provided from farhad majidi`s personal and sport life. These video and questionnaires, validity was confirmed by sports management experts especially sports marketing professors. After viewing the film, the students had to fill in the questionnaire. The reliability of questionnaire using Cronbach`s alpha coefficient were %88, %95, %92 and %79 respectively for evoked nostalgia, familiarity with nostalgic item, nostalgic proneness and Behavior to purchase. In addition, construct validity ( factor analysis) of measurement tool was confirmed using Exploratory factor analysis (EFA). Data were analyzed by descriptive statistics (frequency, mean, tables and standard deviation) and in inferential statistics (spearman correlation test, simple linear regression and With two independent samples t-test) were analyzed. The results this paper showed that overall nostalgia has a positive impact on Behavior to purchase of Sport Consumers. according to the results of the study it can be suggested to sport marketers that in choosing sport characters for the advertisement use those athletes who evoke the highest arousal in the Consumers. With this approach we can predict that Sport Consumers ` Behavior to purchase will increase.