ارائه چارچوبی برای مسوولیت اجتماعی دانشکده های مدیریت و کسب و کار: مورد مطالعه، دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72583
- تاریخ دفاع
- ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- یونس بردبار
- استاد راهنما
- علی حیدری
- چکیده
- امروزه تردیدی وجود ندارد که جامعه به طور کلی از سازمان¬ها انتظار دارد که به مسئولیت اجتماعی واقعی عمل کنند. در واقع از سازمان¬ها انتظار می رود که مسئولیت اجتماعی را به معنای گسترده¬ای در ارزش¬ها و فعالیت روزانه¬شان منظور دارند. دانشگاه¬ها در توسعه صنعت و جامعه، نقش و وظیفه¬ مهمی بر عهده دارند. این نقش و جایگاه مهم باعث شده است که جامعه از دانشگاه¬ها انظار داشته باشد که علاوه بر انجام وظایف آکادمیک، به مسئولیت اجتماعی، جامعه و محیط بیرون توجه جامع و کاملی داشته باشد. در واقع دانشگاه¬ها مانند هر سازمان دیگری باید برای اثرات و نتایج که توسط استراتژی ها، ساختارها، سیاست¬ها و عملکردهاشان می¬گذارند، مسئول و پاسخگو باشند. با توجه به اهمیت مسئولیت اجتماعی در بقای بلند مدت سازمان، هدف پژوهش حاضر، ارائه چارچوبی برای شناسایی ابعاد مسئولیت اجتماعی در دانشکدهای مدیریت و کسب¬وکار است. این پژوهش از نظر ماهیت کیفی، و از بعد هدف کاربردی است. دانشکده مدیریت دانشگاه تهران به عنوان مورد مطالعه انتخاب شده است. گردآوری داده در این پژوهش پیمایشی بوده و در آن، نظرات خبرگان از طریق مصاحبه گردآوری شده است. مشارکت کنندگان در این تحقیق شامل ذینعفان داخلی (شامل دانشجویان و دانش¬آموختگان، اعضای هیئت علمی وکارکنان دانشکده مدیریت و مدیران دانشگاه تهران) و ذینفعان خارجی دانشکده ( شامل مدیران سازمان-ها و شرکت¬ها) می¬باشند. برای تحلیل داده ها، از روش تحلیل تم استفاده شده و نتیاج تحقیق شامل ارائه چارچوبی حاوی «پیشنیازهای تحقق مسئولیت اجتماعی»، «مولفه¬های مسئولیت اجتماعی در دانشکده مدیریت» و «پیامدهای عینی تحقق مسئولیت اجتماعی» است.
- Abstract
- Today, there is no doubt that the general society organizations are expected to act with real social responsibility. In fact , the demands of society are complex and economic climate it is all in order that organizations is expected to be social responsibility broad meaning and value to their daily activities . Every organization has an effect on society. Thus Universities, just like any other, should be consequences for the strategies , structures , policies and actions they are accountable. Openly the university can’t be out of the thinking recently about social responsibility and sustainable development created by many companies in the years ago . Given the importance of the issue and the lack of a framework for the evaluation of social responsibility in business schools The researchers sought to provide a framework for assessing the social responsibility of business schools. Considering that the aim of this study is to provide a framework for the social responsibility of business schools, research is qualitative; And given that the Tehran University faculty of Management is intended as a case study, is the case study approach. Participants in this study consisted of five groups; 1: students and graduates;Two: faculty members, three: staff of faculty, four: managers upstream of faculty (University administrators), five: managers of public and private industry. In this study, for data analysis, theme analysis method is used.