عنوان پایان‌نامه

بررسی مبانی و اهداف فعالیتهای تربیتی مدارس در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر دیدگاه ابن سینا



    دانشجو در تاریخ ۲۸ مهر ۱۳۸۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی مبانی و اهداف فعالیتهای تربیتی مدارس در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر دیدگاه ابن سینا" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 36170;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1265ع
    تاریخ دفاع
    ۲۸ مهر ۱۳۸۶
    دانشجو
    محمد کارگری

    در پژوهش حاضر تحت عنوان " بررسی مبانی و اهداف فعالیتهای تربیتی مدارس در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر دیدگاه ابن سینا " سعی شده است از یک سو مبانی و اهداف فعالیتها و برنامه های تربیتی مدارس و از سوی دیگر، مبانی تربیتی ابن سینا بررسی شود. در حال حاضر برنامه های تربیتی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند؛ دلایلی که برای این مسئله وجود دارد عبارتند از: ناهماهنگی بین نهادهای تربیتی، کمبود اعتبارات و فضای پرورشی لازم، عدم حضور فعال برنامه های پرورشی در متن برنامه های هفتگی دانش آموزان و بسیاری علل دیگر که در فرآیند تحقیق به تحلیل آنها پرداخته شده است، این در حالی است که بوعلی، فیلسوف ایرانی و مسلمان، راهکارهای بسیار مفیدی را برای حل این معضل اجتماعی به جا گذاشته است که در میان مهمترین آنها می توان از تأکید بر تربیت عقلی و اخلاقی خود معلم، مخالفت با برنامه های درسی حافظه محور، توجه به تفاوتهای فردی، تأثیر عادات خوب در کودکی و عنایت به پرورش نیروی تخیل از راه هنر را نام برد.
    Abstract
    This research tries to deal with the problem of moral education in Iran, under this title "Considerations on Foundations and Aims of Moral Education in Iran with Emphasis on Ibn Sina". It is put forward that moral education at present is far from ideals that it is aiming at. Some reasons have been discussed disharmony between educational institutions themselves, lack of resources, lack of space/ untrained teachers for achieving the objectives. It has been suggested in this resources the by paying close attention to the moral philosophy of Ibn Sina we can solve some of our problems. The most important of his suggestions are intellectual and moral commitment of teachers themselves, paying respect in individual differences and avoiding rote learning. He also suggests instilling good habits in childhood. He also recommends education in art for improving imagination to judge the right action in various circumstances.