بررسی ارتباط بین شاخص های آنتروپومتری و مهارت های شناختی با مهارت های حرکتی کودکان پیش دبستانی
- رشته تحصیلی
- رفتار حرکتی - رشد حرکتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1249;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73460;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1249;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73460
- تاریخ دفاع
- ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- نسترن زمانی فروشانی
- استاد راهنما
- الهه عرب عامری
- چکیده
- هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی ارتباط بین شاخص های آنتروپومتریک و مهارت های شناختی با مهارت های حرکتی کودکان پیش دبستانی است. روش شناسی: جامعه ی آماری شامل کلیه ی کودکان پیش دبستانی 4.5-6.5 شهر اصفهان است. به این منظور 266 کودک (0.61±5.53 سال)، به طور خوشه ای-تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازه-گیری، مجموعه ی آزمون تبحر حرکتی برونینکس-اوزرتسکی، آزمون عصب روانشناختی نپسی، ترازو و متر نواری بود. روش آماری: به منظور توصیف داده ها از میانگین، انحراف استاندارد، ماکزیمم و مینیمم داده ها در نرم افزار SPPS نسخه ی 16، و برای تحلیل و استنباط داده های پژوهش از روش مدل معادلات ساختاری با نرم افزار AMOS استفاده کردیم. یافته ها: یافته های این پژوهش نشان می دهد بین مهارت های شناختی و مهارت های حرکتی کودکان پیش دبستانی رابطه ی معناداری وجود دارد. همچنین بین شاخص های آنتروپومتریک با مهارت های حرکتی و بین شاخص های آنتروپومتریک و مهارت های شناختی کودکان پیش دبستانی رابطه ی معناداری وجود دارد. با توجه به روابط یافت شده لازم است در برنامه های کودکان مهد کودک ها این عوامل در نظر گرفته شود.
- Abstract
- Background: One of the parts of the motor development is fundamental skills that are substructure of special skills. Development and refinement of motor patterns are complexly impressionable. Discussion about motor development by Inattention the numerous effective factors, is imperfect. One of these effective factors is cognitive function. Many studies have surveyed the relationship between motor skill and cognitive function. In addition the motor development of children may be associated with body size, strength and fitness level. Children's progress in performance of motor skills depends on the maturation of the body. Therefore in this study the relationship between anthropometric indicators and cognitive function with motor skills in preschoolers were assessed. Materials and method: 266 children were selected by cluster random sampling from all children 4.5 to 6.5 years old. Bruininks Oseretsky test of motor proficiency was used to determine motor skills and the age, height, weight and body mass index were measured as anthropometric indicators. And nepsy test was used to assess the cognitive function. Results: By structural equation models, fitting between theoretical models and experimental data was obtained on the basis of the indices (?2 /df =2.75; NFI =0.92; CFI =0.92; RSMEA=0.43; TLI =0.92; AGFI=0.59; PGFI= 0.54). Results demonstrate significant relationship between cognitive function and motor skills (p=0.001; t =3.55), and anthropometric indicators (p=0.001; t=3.67), and between anthropometric indicators and motor skills (p =0.820, t=-2.19). Conclusion: Based on our findings, attention to the anthropometric indicators as a Mediator role is essential.