عنوان پایان‌نامه

تاثیر تمرینات ادراکی-حرکتی بر رشد مهارتهای حرکتی کودکان کم توان ذهنی تربیت پذیر



    دانشجو در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر تمرینات ادراکی-حرکتی بر رشد مهارتهای حرکتی کودکان کم توان ذهنی تربیت پذیر" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1259;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74085;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1259;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74085
    تاریخ دفاع
    ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
    دانشجو
    حسن باغنده
    استاد راهنما
    الهه عرب عامری

    چکیده: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرینات ادراکی-حرکتی بر رشد مهارت های حرکتی دختران و پسران کم توان ذهنی تربیت پذیر 7- 10 ساله بود. به همین منظور 40 کودک کم توان ذهنی تربیت پذیر از مرکز سازمان بهزیستی شهرستان مریوان با دامنه سنی 7 تا 10 سال و ضریب هوشی 30 تا 50 با روش نمونه گیری هدفمند مورد مطالعه قرار گرفتند. از همه کودکان پیش آزمون گرفته شد، سپس نمونه ها بر اساس نمرات پیش آزمون و بهره هوشی به 4 گروه 10 نفری (2 گروه کنترل و 2 گروه مداخله) تقسیم شدند. در این پژوهش برای سنجش مهارتهای حرکتی درشت و ظریف از آزمون تبحر حرکتی برونینکس- اوزرتسکی استفاد شد. گروه های مداخله، تمرینات ادراکی- حرکتی را طی 24 جلسه و هر جلسه 45 تا 60 دقیقه و3 روز در هفته انجام دادند. پس از 24 جلسه تمرین از هر گروه ها، پس آزمون به عمل آمد. برای بررسی فرضیه های پژوهش از آزمون های ناپارامتریک ویلکاکسون و یو من ویتنی (SPSS18) بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که این دوره تمرینی تاثیر معناداری روی مهارت های حرکتی درشت در گروه تمرینی دختران و پسران ( سرعت دویدن و چابکی، تعادل، هماهنگی دوسویه و قدرت) داشته است (05/0p?). در حالی که تاثیر این دوره تمرینی روی مهارت های ظریف (سرعت پاسخ، کنترل بینایی- حرکتی، سرعت و چالاکی اندام فوقانی) از نظر آماری معنادار نبود (05/0p?). از نتایج بدست آمده چنین برداشت می شود که برنامه تمرینی به کار رفته در تحقیق حاضر برای بهبود مهارت های حرکتی درشت در دختران و پسران کم توان ذهنی تربیت پذیر مناسب بوده و می تواند به عنوان برنامه تمرینی توسط مراکز مربوطه به کار گرفته شود.
    Abstract
    The purpose of this current study was to investigate the influence of perceptual-motor trainings on motor skills of children with trainable mental retardation. so 40 children with trainable mental retardation in the town of Marivan welfare organization with the average of 7 to 10 years and IQ of 30 to 50 with purposive sampling method were studied. All children were pretested. Then samples divided based on pre-test scores and IQ into 4 groups of 10 patients and considered as the control and experimental groups purposefully .In this research, for assessing the gross and fine motor skills we used sections of Bruininks _ oseretsky test . The experimental group did the perceptual-motor training for 24 sessions of practice, and each session was for 45 to 60 minutes which was practiced three days in a week .After 24 sessions of practice both groups were post?test .In order to study the research hypothesis, nonparametric Wilcoxon and U Mann Whithney test were used. The results of the statistical tests showed significant difference on gross motor skills in training groups (p<0.05). while the impact of this training course on gross skills was not significant statistically. The findings showed that training program used in this current research is to improve the gross motor skills in children with trainable mental retardation and can be useful and used as the training program in training centers.