عنوان پایاننامه
بررسی تطبیقی حقوق خانواده دردین زردشتی و اسلام(تا قرن هفتم هجری)
- رشته تحصیلی
- تاریخ ایران باستان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4452;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76280;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4452;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76280
- تاریخ دفاع
- ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- پروین داوری
- استاد راهنما
- کلثوم غضنفری
- چکیده
- خانواده را به درستی شالود? حیات اجتماعی و سنگ بنای جامعه دانسته اند. این نهاد متشکل از اعضایی است که هر یک از آنها از منظر ادیان مختلف دارای حقوق خاص خود می باشد. دین زردشتی یکی از ادیان مهم ایران باستان است که در آن هر کدام از اعضای خانواده از حقوقی مشخص برخوردارند . جدا ازدین زردشتی، در اسلام نیز نهاده خانواده از اهمیت خاصی برخودار است و اعضای آن دارای حقوق خاص خود می باشند. در این پژوهش به بررسی تطبیقی حقوق خانواده در دین زردشتی و اسلام پرداخته شده تا روشن شود چه وجوه مشترک و تفاوت هایی بین آنها وجود دارد. روش پژوهش در این پایان نامه بدین شکل است که ابتدا در هر موردی به بررسی حقوق اعضای خانواده در دین زردشتی می-پردازیم و سپس همان موضوع از دیدگاه اسلام مورد پژوهش قرار می گیرد. در پایان به تطبیق این موارد و تحلیل موارد متشابه و متفاوت می پردازیم. در فصل نخست این پژوهش ابتدا به اهمیت تشکیل خانواده در هر دو دین مزبور پرداخته می-شود و سپس به مسأله سالاری یا سرپرستی پرداخته می شود. فصل دوم، به انواع ازدواج در دین زردشتی و اسلام اختصاص دارد. فصل سوم، به تعهدات درون خانواده در دین زردشتیو اسلام اختصاص دارد و در فصل چهارم، به مسأله طلاق در دو دین پرداخته می شود. در فصل پنجم مسأله ارث در دین زردشتی و اسلام مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد. بررسی ها حاکی از آن است که در رابطه با اهداف تشکیل خانواده، هر چند اشتراکاتی بین دو دین وجود دارد، امّا اهداف مطروحه در دین زردشتی متمایز از اسلاماست. در این دین بنابر باور زردشتیان فرزند پسر عامل گذر روان از پل چینود و زنده نگه دارند? آیین نیاکان است حال آنکه در اسلام چنین هدفی مشهود نیست. همین باور سبب شده است تا در دین زردشتی چندین راه برای تأمین وارث و جانشین- در صورت عدم وجود فرزند پسر-به وجود آید.بر این اساس، چندین نوع ازدواج در دین زردشتی وجود داشت که هدف اصلی از آنها داشتن فرزند پسر بود.به¬غیر از این ازدواج ها یک نوع ازدواج رسمی وجود داشت که از برخی جنبه¬ها از جمله شرایط ازدواج و عقد،تشابهاتی با ازدواج دایم در اسلام داشت. در این نوع ازدواج اعضای خانواده وظایف و تعهداتی در قبال یکدیگر دارند که در هر دو دین مشترک است، گرچه در برخی موارد اختلافاتی نیز مشهوداست. مسأله طلاق نیز در هر دو دین به این دو نوع ازدواج (پادشاه زنی و دایم) اختصاص دارد، امّا در مورد شرایط و صحت طلاق بین دو دین تفاوت های مشهود است. در مسأله ارث نیز فرزندان حاصل از این دو نوع ازدواج از اموال ارث دریافت می کنند، امّا در دین زردشتی در صورت نبود فرزندان پادشایی، فرزندان حاصل از آن ازدواج هایی که با هدف تأمین وارث و جانشین صورت گرفته است، اموال را به ارث می برند. وا ژگان کلیدی: حقوق خانواده، دین زردشتی، اسلام، ازدواج، طلاق، ارث.
- Abstract
- Family properly have considered the foundation of social life and the foundation of community. It consists of components that each of them from the perspective of various religions, has its own rights.One of the major religions of ancient Persia is the Zoroastrian religion in whichthe law of each member of the family is clear. Apart from Zoroastrianism, Islam is also important as well as the family and its members have their own rights. In this study, a comparative study of family law in Zoroastrianism and Islam to be clear what similarities and differences there are between them is done. The methods used in this thesis are as follows: First, in any case consider we will analyze the rights of family members in Zoroastrianism and then the same subject is going to be studied from the perspective of Islam. At the end of the implementation of these and similar cases and different analysis described above. In the first chapter of this study, the importance of the family in both religions will be discussed and then discussed the issue of guardianship or supervision. Second chapter is devoted to a variety of marriage in Zoroastrianism and Islam. Third Chapter, in Zoroastrianism, and Islam is devoted to obligations within the family and in the fourth quarter, the Divorce is placed in two discussed religion. In the fifth chapter inheritance in Zoroastrianism and Islam are analyzed. Studies have shown that a family in relation to the objectives, although there are commonalities between the two religions, but Islam is distinct from the objectives set forth in Zoroastrianism. According to Zoroastrians believe in this religion son is the propellant of smooth transition from ?invat Bridge and keep alive the ancestorsrituals, while in Islam there is no such a goal. This belief has resulted in Zoroastrianism are several ways to meet the heir _ occur in the absence of male offspring_. Accordingly, there are several types of marriage in Zoroastrianism witch the main purpose was having a son. Apart from this marriage was a marriage of some aspects of marriage and marriage in Islam had similarities with permanent marriage. In this type of marriage, family duties and obligations towards each other that both religions have in common, though in some cases the differences are also evident. Divorce is also in both religion to these two types of marriage (P?dix??y?h? and permanent). However, the conditions and the accuracy of divorce are significant differences between the two religions. On the issue of inheritance of the children of these two types of marriage than from inherited property, But in case of unavailability of Zoroastrianism in P?dix??y- children of the marriage have been aimed at securing heir, inherit property.