عنوان پایان‌نامه

مقایسه میان شعارهای انتخاباتی رسانه ها (مطبوعات) و رای رای دهندگان اقلیم کردستان (انتخابات۲۰۱۳)



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مقایسه میان شعارهای انتخاباتی رسانه ها (مطبوعات) و رای رای دهندگان اقلیم کردستان (انتخابات۲۰۱۳)" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75248;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4868;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75248;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4868
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
    دانشجو
    شوقی محمود
    استاد راهنما
    علیرضا دهقان نیری

    چکیده رسانه ها در هر جامعه، مخصوصا در رویداد وموضوعات سیاسی وحساس مانند انتخابات، نقش مهمی درهدایت افکار عمومی و شکل دهی به افکار مردم ایفا می¬کنند. در میدان سیاسی اقلیم کُردستان رسانه¬های متعددی در این زمینه فعالیت می¬کنند، که احزاب سیاسی در مدت تبلیغات انتخابات، برای به نمایش گذاشتن برنامه انتخاباتی خود، به رآی دهندگان از آن بهره می برند. این کارکرد دراقلیم کُردستان به صورت مذکور نیست به همین خاطر پژوهش حاضر نقش رسانه های مطبوعاتی¬را به چالش می-کشاند. روشن است که در هر انتخاباتی هر یک از رآی-دهندگان و احزاب دارای انگیزه ها واولویتهای خود هستند. در این راستا این پایان نامه رابطه اولویت مردم (رآی دهندگان) واولویت رسانه ها (مطبوعات) واحزاب¬را باهم مقایسه می¬کند. اولویت های مردم¬ براساس نظرسنجی های موسسه NDI و اولویت های احزاب نیز درشعارهای تبلیغاتی انتخاباتی احزاب در پنج مطبوعه حزبی و مستقل مطالعه شده¬اند. زاویه دید نظری این پایان¬نامه نظریه برجسته¬سازی می¬باشد. بر اساس این نظریه، رسانه¬ها بازتاب کننده اولویت سیاست مداران به شهروندان هستند. یافته های این پایان‌نامه نشان می‌‌دهد بین اولویت های مردم اقلیم کردستان و اولویت های پنج حزب سیاسی اصلی در این اقلیم رابطه زیادی وجود ندارد. توضیح این است که در تجزیه و تحلیل داده¬های این پایان‌نامه (نظرسنجی های مردم وشعارهای انتخاباتی احزاب) روشن می شود که اولویت مردم بیشتر از نوع امور مادی مانند بیکاری، احتیاجات روزمره، خدمات اولیه و مبارزه بافساد است. در حالی که اولویت احزاب که در مطبوعات حزبی و مستقل، بیشتر لایه¬های آرمانی، معنوی، قومی و ناسیونالیستی را نشان می‌‌دهد. بدین ترتیب و براساس یافته های این پژوهش این دو متغیر یعنی اولویت احزاب و اولویت مردم رابطه مستقیم ندارند وهماهنگی کمی میان این دو اولویت وجود دارد. در کل در نتایج روشن می‌‌شود که رسانه¬ها واحزاب سیاسی به اولویت مردم، توجه کافی نداشته و مردم نیز بر اساس شعارهای احزاب رای نداده¬ا¬ند.
    Abstract
    Abstract Media play an important role in any society, particularly in the sensitive political issues such as national elections to shape public opinion. There are various media outlets in the Kurdistan region of Iraq which are utilised by the political parties during election campaigns to state their political agenda. This research deals with the readable media in the Kurdistan region and their role and influence on public opinion during election campaigns. As it is clear, in each election both the voting public and political parties have their own motivations and priorities. From this perspective, this dissertation attempts to compare the relations between the priorities of the voters with the print media priorities affiliating to political parties. The voters’ priorities have been identified based on an NDI survey whereas the priorities of the political parties have been taken from their election agenda published in six partisan and non-partisan print media. Theoretically, this research has used ‘agenda-setting theory’. This theory argues that media transfers the image of political parties and their agenda to the public. The findings of this research show little connection between the priorities of the Kurdistan region citizens and the priorities of the five major political parties of the region. The data used in this research indicates that priorities of citizens are mainly related to material issues such as unemployment, daily life needs, basic services and fighting corruption, while the priorities of the political parties focus on non-material, spiritual, nationalist issues, etc. Thus, the research shows little connections between the two variables, that is the priorities of citizens and those of the political parties. In other words, the findings of this research show that the political partis and media have not given a good attention to the needs and priorities of people and they, in turn, have not voted based on the campaigns of the political parties d