عنوان پایاننامه
نقد وبررسی کتب درسی جدید عربی در دوره متوسط اول
- رشته تحصیلی
- زبان و ادبیات عرب
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4283;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72856
- تاریخ دفاع
- ۰۳ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- فواد بهاری
- استاد راهنما
- محمدعلی آذرشب
- چکیده
- زبان عربی برای ما ایرانیان اهمیّت ویژه ای دارد دلیل این امر این است که زبان عربی زبان دینی ما و زبان تمدن اسلامی است و ایرانیان در رونق و شکوفایی زبان عربی سهم به سزایی دارند. در نظام آموزشی ما هدف از آموزش عربی فهم متون دینی و تقویت زبان و ادبیات فارسی است. کتاب های درسی عربی برای نیل به این هدف تدوین و تالیف می شوند. قاعده محوری همواره یکی از چالش ها و مشکلات اساسی در آموزش زبان عربی در کشور ما بوده است، با تصویب سند تحوّل بنیادین و به تبع آن برنامه ی درسی ملی کتبعربی تغییرات گسترده ای داشته اند. مولّفان مدّعی اند که در این کتابها رویکرد از قاعده محوری به متن محوری تغییر کرده است. این پژوهش می کوشد تا با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از اصول و معیارهایی هم چون قانون اساسی، سند تحوّل بنیادین، برنامه درسی ملی، راهنمای برنامه ی درسی عربی، اصول برنامه ریزی درسی، اصول آموزش زبان های خارجی و سازماندهی محتوا به نقد و بررسی کتابهای دوره متوسطه اولبپردازد. از مهم ترین یافته های این تحقیق این است که در کتابهای متوسطه ی اول قواعد در حاشیه هستند نه در متن کار و بیش تر در خدمت فهم متن و ترجمه ی درست می باشند.واژه های این سه کتاب از واژه های رایج در متون دینی و ادب فارسی می باشند. کتاب هاب عربی دوره ی متوسطه ی اول تا حدود زیادی اصول حاکم بر برنامه ریزی درسی را رعایت کرده اند. متن های کتاب به خصوص در پایه ی هفتم و هشتم جذابیّت و گیرایی ندارند و به جای استفاده از داستان های شیرین اخلاقی و دینی از متون و یا داستان های تصنّعی استفاده شده است. در بسیاری از موارد تصاویری که برای متون انتخاب شده اند همخوانی چندانی با عنوان و متن ندارند و دانش آموزان را در درک سریع تر معنا یاری نمی دهند. کتاب هفتم با احادیث و حِکم که جمله ها و عبارات ادبی و فنّی هستند، شروع می شود که روشی نادرست است. کلمات کلیدی : نقد و بررسی ، آموزش زبان عربی، کتب عربی دوره متوسطه اول
- Abstract
- The Arabic language is important for us Iranians the reason for this is that the Arabic language is the language of our religious and heritage of Islamic civilization and Iranians prosperity of Arabic have contributed. The purpose of education in our educational system and strengthening the Persian language is Arabic interpretation of religious texts; textbooks and written Arabic are developed to achieve this goal. Central rule has always been one of the main challenges in learning Arabic in our country, with the adoption of the document Turnarounds and consequently the national curriculum of Arabic books have been extensive changes. The authors claim that the rule-based approach to text-based books has changed. This research tries to analytical and descriptive method using the principles and criteria such as constitution, document turnaround, the National Curriculum Guide Arabic curriculum, lesson planning principles, principles of foreign language teaching and organizing the content into cash and the books first high school. The findings of this research is in the middle of the first books rules on the sidelines rather than in the context of work and more in the service of understanding the text and the translation are correct. The term of the three books of religious texts and Persian literature are common terms. Secondary hubs of the first Arabic book to a large extent the principles of curriculum. Especially in the seventh and eighth grade text books do not appeal instead of the sweet stories or stories artificial moral and religious texts were used. Images that have been selected in many cases not consistent with the title and do not text and do not help the students understand more quickly. Seventh book and literary traditions and expressions including technical and warrant that starts and in many training books eight of the students asked a verse or hadith to mean that the wrong way. Keywords: Review, Learn Arabic, Arabic books first secondary