عنوان پایاننامه
استراتژی های یادگیری واژگان انگلیسی :پژوهشی درباره ی زبان آموزان ایرانی
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1978;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76966;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1978;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76966
- تاریخ دفاع
- ۲۷ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- نیلوفر کارگرجهرمی
- استاد راهنما
- عباسعلی رضایی
- چکیده
- در زمینه یادگیری لغات زبان دوم، مطالعات مختلف به بررسی استفاده ی زبان آموزان از استراتژی های یادگیری لغات پرداخته اند. برای پر کردن شکاف در ادبیات بررسی شده، مطالعه حاضر به بررسی استفاده از استراتژی های یادگیری لغات، در کنار دو متغیر کلیدی، سطح توانمندی زبان آموزان در زبان انگلیسی و اندازه واژگان در میان دانشجویان ایرانی زبان خارجی انگلیسی پرداخته است . به این منظور، از 90 نفراز دانشجویان مرکز زبان های خارجی دانشگاه تهران خواسته شد تا در این مطالعه شرکت کنند. شرکت کنندگان یک پرسشنامه و یک آزمون اندازه واژگان را پر کردند که به ترتیب میزان استفاده ی آنها از استراتژی های یادگیری لغات و اندازه ی واقعی واژگان را اندازه گیری میکند. نتایج حاصل از این مطالعه 1) استفاده کلی دانشجویان ایرانی زبان خارجی انگلیسی از استراتژی های یادگیری لغات و اندازه واژگان همبستگی منفی ضعیفی در سطح غیر معنادار نشان داد. از نظر استفاده از استراتژی های یادگیری لغات فردی، ارتباط معنی داری بین استفاده از سه استراتژی یادگیری لغات فردی و اندازه واژگان به دست آمد 2: شرکت کنندگان در مطالعه بدون در نظر گرفتن سطح توانمندی زبانی به طور کلی کاربران متوسطی از استراتژی بودند که تمام این استراتژی ها را به حد متوسط استفاده کردند. علاوه بر این، زبان آموزان ابتدایی تمام انواع مختلف از استراتژی ها را بیشتر از دانشجویان متوسط و پیشرفته استفاده کردند 3: دانشجویان ایرانی زبان خارجی انگلیسی بیشترین استفاده را از استراتژی های تعیینی و کمترین استفاده را از استراتژی های اجتماعی داشتند. توصیه می شود که معلمان زبان انگلیسی در ایران زمان بیشتری را برای آموزش استراتژی های یادگیری لغات صرف کنند و از استراتژی های یادگیری لغات فردی که به یادگیری زبان دانشجویان کمک می کند، بهره ببرند.
- Abstract
- In the field of second language vocabulary learning, various studies have been conducted to investigate language learners’ use of vocabulary learning strategies. The present study examined the use of vocabulary learning strategies, alongside two key variables, namely language proficiency and vocabulary size among Iranian EFL students. To this end, 90 students at the Foreign Language Center of the University of Tehran were asked to participate in this study. The participants filled in a questionnaire which investigated their use of vocabulary learning strategies, and a vocabulary size test measuring their actual vocabulary size. Results of this study suggested: 1) Iranian EFL students’ use of overall vocabulary learning strategies and vocabulary size showed a weak negative correlation at a non-significant level. In terms of the use of individual vocabulary learning strategies, significant correlations were identified between the use of three individual vocabulary learning strategies and vocabulary size. 2) The participants of the study, regardless of their proficiency levels, were generally medium strategy users who used all these strategies moderately. Moreover, elementary learners used all different types of strategies more frequently than intermediate and advanced learners. 3) Iranian EFL students use determination strategies most frequently, while using social strategies the least. It is recommended that English language teachers in Iran spend more time on vocabulary learning strategies training and take advantages of the individual vocabulary learning strategies that can contribute to students’ language learning.