عنوان پایاننامه
خوانش انتقادی زنان تهرانی از سریالهای سوپ آپرا (سریالهای خانوادگی)
- رشته تحصیلی
- علوم ارتباطات اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4915;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77568
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
- دانشجو
- رویا شریفی
- استاد راهنما
- مهدی منتظرقائم
- چکیده
- در سالهای اخیر استفاده از ماهواره و وجود کانالهای سرگرمکننده و تفریحی و پخش سریالهای خانوادگی (ژانر سوپاپرا) در کشور گسترش یافتهاست. تنوع ژانری موجب تخصصی شدن انواع محتواها برای گروههای متعدد مردم به لحاظ سن، جنسیت و غیره شده است و تغییراتی را در مصرف و دریافت آنان از این محتواها ایجاد میکند. کانون اصلی این تغییرات تلویزیون بوده است. تلویزیون همراهی ناگزیر و عضوی از خانوادههای جامع? مدرن است و این نقش با پیدایش تلویزیون جهانی عمق و گسترش بیشتری یافته است. این امر در جامعه ایرانی هر چند به صورت غیررسمی، به بخش قابل توجهی از زندگی روزمره مردم به ویژه زنان تبدیل شده و حجم بالای استفاده از کانالهای مربوط به سریالهای خانوادگی توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است. این سریالها، یا از طریق شبکههای ماهوارهای نظیر جم کلاسیک، منوتو، فارسیوان و شبکههای ترکیهای و یا از طریق دیویدی و پخش زیرزمینی و غیررسمی عرضه میشوند. پژوهش حاضر درصدد بررسی این موضوع است که چگونه چالشهای هویتی حاصل از تماشای سریالهای خانوادگی توسط زنان ایرانی در جامع? مدرن به مواضع گفتمانی و ارزشهای متفاوت میانجامد. پاسخگویی به این سوال بر اساس رویکرد مطالعات فرهنگی و مدل نظری است که پس از مصرف، دریافت را در سه لای? خوانش شخصی، خوانش ارجاعی و خوانش انتقادی بررسی میکند و تأثیر سن، تحصیلات، وضعیت اشتغال، وضعیت تأهل و طبقه اجتماعی را بر آن مطالعه میکند. یافتههایی که بر اساس روش کیفی و مصاحبه عمیق با 30نفر از زنان تهرانی به دست آمده نشان میدهد که زنان در سه تیپولوژی هویتی سنتی، اسلامی و مدرن قرار میگیرند. تأثیر عوامل ساختاری مانند خانواده، آموزش و اشتغال در قشرهای مختلف زنان که در جریان مدرنیته هستند موجب بازسازی هویت آنان شده است و به تأمل و بازاندیشی در موقعیتها و هویتهای سنتی خود پرداخته اند. کلمات کلیدی: زنان، دریافت، خوانش انقادی، سریالهای سوپاپرا، هویت