عنوان پایان‌نامه

مطالعه خوانش رتوریک انتقادی از فیلم مستند سیاسی



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مطالعه خوانش رتوریک انتقادی از فیلم مستند سیاسی" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74071;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4888
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    مهدی منتظرقائم

    چکیده: در این پژوهش قصد داریم با استفاده از »تحلیل رتوریک« به مطالعه و تحلیل خوانش انتقادی مخاطبان ار فیلم مستند سیاسی بپردازیم. با توجه به نسل سوم پژوهش های مخاطبشناسی)آالسوتاری،9111 )مخاطب را جزئی از گفتمان کلی ساختار یک رسانه می دانیم تا دریافت و پذیرش پیام از جانب مخاطب به صورت دقیقتر انجام گیرد. از این رو تحلیل در دو مرحله صورت می گیرد. در مرحله اول دو فیلم مستند »ایران و غرب« محصول شبکه BBC و »به روایت دربار« محصول صداوسیمای جمهوری اسالمی ایران در پنج مقولهی: 9 -روایت 2 -صداقت 3-عینیت و اسناد 4 -اعتماد و اعتبار 5 -جاذبههای انگیزشی و احساسی مورد تحلیل قرار میگیرند. پس از تحلیل رتوریک فیلمها و رسیدن به تکنیک های رتوریک به مطالعه نحوه خوانش رتوریک مخاطب نسبت به تکنیکهای رتوریک مورد استفاده در فیلمها می پردازیم. در مرحله ی دوم، از روش »مصاحبه عمیق« استفاده می کنیم. چهار گروه 4 نفری از دانشجویان تحصیالت تکمیلی رشته های علوم ارتباطات و مدیریت رسانه، علوم سیاسی، تاریخ و سینما به عنوان نمونه های مطلع پس از تماشای فیلم مورد مصاحبه عمیق قرار می گیرند. نتایج بدست آمده پیرامون خوانش رتوریک انتقادی از فیلم مستند سیاسی را در 6 بخش اصلی میتوان تقسیم بندی کرد:9 -ظاهر سازی 2 -اهمیت موضع گیری صریح و با ظرافت، بی معنا بودن بی طرفی 3-لزوم دارا بودن سواد سیاسی-تاریخی و رسانهای مخاطب 4 -اهمیت استفاده از آرشیو 5 -دو دسته مخاطب در پذیرش یا مقاومت در اقناع 6 -همپوشانی برخی از عناصر رتوریک با یکدیگر. نتایج نشان میدهد در ژانر مستند سیاسی ادعای بیطرفی در فیلم بی معنا است و مخاطب با جانبداری و جهت داشتن فیلم متناسب پیشینهی رسانهی تولیدکننده همراهی میکند، اما در شیوهی بیان جهت گیری در فیلم، بهترین اقناع در حالتی صورت میگیرد که ائدولوژی اصلی فیلم در ظاهر روایت بیان شود.
    Abstract
    ندارد