عنوان پایان‌نامه

ارائه چهارچوبی جهت توسعه دیپلماسی علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران و ظرفیت سنجی در حوزه فناوری های نانو



    دانشجو در تاریخ ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارائه چهارچوبی جهت توسعه دیپلماسی علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران و ظرفیت سنجی در حوزه فناوری های نانو" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74560;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74560
    تاریخ دفاع
    ۰۴ اسفند ۱۳۹۴

    کاربرد علم و فناوری به‌صورت چشم¬گیری در زندگی بشری در حال گسترش است تا جایی که امروزه علم و فناوری می¬توانند به¬عنوان محرکی کلیدی برای برقراری یا تقویت ارتباطات بین-المللی به¬کار گرفته شوند. هرچند که می¬توان نمونه¬های این کاربرد را از گذشته¬های دور ارائه نمود، اما بعد از جنگ جهانی دوم توجهات به علم و فناوری به¬عنوان راهگشای روابط سیاسی و دیپلماتیک بین کشورها و هم¬چنین استفاده از روابط سیاسی و دیپلماتیک بین کشورها برای تقویت علم و فناوری تحت مفهومی به نام دیپلماسی علم و فناوری در حال افزایش می¬باشد. دیپلماسی علم و فناوری را می¬توان مجموعه‌ای از استراتژی¬ها و تاکتیک‌¬هایی که در خدمت دستگاه سیاست خارجی یک کشور قرار می‌گیرند و ضمن بهره‌برداری این دستگاه از دستاوردهای علمی و فناوری برای ارتقاء ظرفیت¬های خود، باعث می‌¬شوند زمینه‌¬های توسعه و پیشرفت علم و فناوری، خلق ثروت و توسعه در یک کشور پدیدار شود، تعریف کرد. با توجه به اهداف دیپلماتیک و آرمان¬های جمهوری اسلامی ایران از یک‌سو و از سوی دیگر پیشرفت¬های علمی و فناورانه کشور، استفاده کارآمد از ابزار دیپلماسی علم و فناوری در جهت تحقق منافع ملی ضرورت می¬یابد. آن¬چه در این پژوهش بیان می¬شود را می¬توان در چهار عنوان هدف، متدولوژی، یافته¬ها و نوآوری پژوهش دسته¬بندی کرد. هدف: هدف از انجام این پژوهش، 1) ارائه چارچوبی جهت توسعه دیپلماسی علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران، 2) شناسایی مؤلفه¬های ظرفیت ساز برای توسعه دیپلماسی علم و فناوری کشور، 3) ارزیابی ظرفیت فناوری نانو در راستای کمک به اهداف دیپلماتیک کشور، 4) ارزیابی ظرفیت دستگاه دیپلماسی کشور جهت تقویت حوزه فناوری نانو و 4) ارائه راهبردهایی جهت تقویت دیپلماسی علم و فناوری کشور است. متدولوژی: پژوهش حاضر در پارادایم نمادین تفسیری، جهت-گیری پژوهش¬ کاربردی، رویکرد استقرایی و باهدف اکتشافی- توصیفی می¬باشد. در گام اول برای ارائه چارچوب توسعه دیپلماسی علم و فناوری کشور از روش کیفی تحلیل مضمون، در گام دوم برای اعتباربخشی به این چارچوب از روش دلفی فازی و در گام سوم برای بررسی ظرفیت¬های فناوری منتخب و دستگاه دیپلماسی کشور در راستای نقش¬آفرینی در این چارچوب، از آزمون ناپارامتریک T استفاده‌شده است. یافته¬ها: پس از طی فرآیند تحلیل مضمون و دلفی فازی چارچوبی مشتمل بر 4 مضمون فراگیر تصویر
    Abstract
    Abstract Today the application of science and technology is prominently expanding in human life. As far as science and technology can be applied as the key drivers to establish or strengthen international communication. Although the samples can be presented from the past, after World War II, attention to the science and technology as a tool for improving political and diplomatic relations between the countries and also using political and diplomatic relations between the countries to strengthen science and technology under the conception of science and technology diplomacy is increasing. science and technology diplomacy can be defined as a set of strategies and tactics that are employed in foreign policy of a country, and this system operate scientific and technological achievements to upgrade their capacities and this result to fields of science and technology development and then wealth creation and outreach emerge in a country. According to diplomatic goals and ideals of the Islamic Republic of Iran on one hand and on the other hand, the country's scientific and technological progress, efficient use of science and technology diplomacy is necessary in order to promote national interests. The centerpiece of this research is categorized in four category of aim, methodology, findings and research innovation. Aim: The aim of this research is to 1. Provide a framework to develop science and technology diplomacy of Islamic Republic of Iran, 2. Identify the components in which build the capacity for the development of science and technology diplomacy of the country, 3. Assess the capacity of Nanotechnology to help the diplomatic purposes of the country, 4. Assess the capacity of foreign policy system to enhance the Nanotechnology goals of the country and 5. Present strategies to strengthen science and technology diplomacy of the country. Research Method: This research describes the symbolic interpretive paradigm and is an applied research with inductive approach and exploratory -descriptive purpose. In the first step to develop the science and technology diplomacy of the country framework, qualitative thematic analysis was used. In the second step to authenticate the model, Fuzzy Delphi method was used. The third step is to evaluate the capacity of the nanotechnology and foreign policy systems which play a role in this pattern, and in this regard Nonparametric T-test was used. Findings: After the process of Thematic Analysis and Fuzzy Delphi a framework inclusive of 4 global theme including of scientific and technological image of country in the world, diplomatic image of the country in the world, the track two diplomacy and institutional arrangements and 26 basic theme are presented. Finally, the potential of nanotechnology and foreign policy system in order to play a role in the proposed framework and to help strengthen each other are identified, and strategies to enhance science and technology diplomacy are presented. Research Innovation: Collecting the literature of science and technology diplomacy due to the absence of comprehensive literature, develop a framework for science and technology diplomacy for the country, using thematic analysis and authenticating through fuzzy delphi method, assessing the capabilities of nanotechnology as one of the high technologies in the country and foreign policy system to play roles in developed framework and offering strategies to strengthen science and technology diplomacy are this research innovations. Keywords: Science and Technology Diplomacy, Science and Technology Development Framework, Thematic Analysis, Fuzzy Delphi, Nano Technology, Nonparametric T-Test.