عنوان پایان‌نامه

فعالیتهای تعلیمی و علمی تابعین



    دانشجو در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "فعالیتهای تعلیمی و علمی تابعین" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2421ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75478;کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2421ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75478
    تاریخ دفاع
    ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

    علم و علم آموزی از آغاز زندگی بشر همواره مورد توجه بوده و اهمیت آن به مرور زمان، در عصر رسالت پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) به اوج رونق خود دست یافت به گونه ای که پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) آن را بر هر مسلمانی واجب دانستند. در راستای آن، آموزش نیز از مقوله ی ضروری به حساب می آمد به طوری که پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلّم) آزادی اسرای جنگ بدر را در قبال آموزش بر کودکان مسلمان تعیین فرمودند. از این رو صحابه هر مسلمان باایمانی که پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) را درک کرده و تا پایان عمر? باایمان بوده، از صحابه آن حضرت به شمار می آید - نیز همین روش را پیش گرفتند. بعد از صحابه، گروه تابعین قرار دارد، طبقه¬ای از مردم صدر اسلام که محضر پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) را درک نکردند؛ بلکه صحابی آن حضرت را درک نموده و در مکتب آنان به شاگردی پرداختند. ایشان حدود یک سده از تاریخ اسلام را به خود اختصاص داده و در طول آن به نشر و انتقال آموخته های خود اقدام نمودند. نوشتار حاضر با روش کتابخانه ای، به فعالیت های علم آموزی و آموزش معارف دینی تابعین با توجه به پراکندگی آنها در مراکز مهم اسلامی، پرداخته است؛ هرچند در این زمینه کتب و مقالاتی نیز به رشته تحریر در آمده؛ امّا در هیچ یک از آنها،دسته بندی که در این نوشتار مشاهده می شود، به چشم نمی خورد همچنین موارد حاشیه ای در این منابع بیش از خود متن اصلی می باشد. از بررسی مطالب چنین حاصل شد که فعالیت های آموزشی و علمی تابعین، بیشتر در حوزه ی علوم اسلامی مانند حدیث، فقه، علوم قرآنی (تفسیر و قرائت)، اخبار و سیره بود که اغلب در مساجد، به صورت حلقه تشکیل می شد؛ همچنین به لحاظ علمی، تألیفات ارزنده¬ای را به نگارش درآوردند و در برخی از علوم همانند تفسیر، سیره و مغازی، از پیشگامان بوده و در زمره¬ی دانشمدان برجسته و تاثیرگذار عصر خویش واقع شدند. این طبقه، با توجه به عواملی مانند فتوحات، تبلیغ دین اسلام و ... در مناطقی مانند: مدینه، بصره و کوفه و نظایر آن پراکنده شدند که نه تنها در تأسیس علوم و ترویج آن، بلکه در شکل گیری جریان های فقهی و مذهبی نیز اثرگذار بودند.
    Abstract
    The quest for knowledge has from the very beginning of the life of man been the focus of attention, which in the course of life reached its zenith of importance at the age of the Divine mission of the holy Prophet (s.a.w.a) so that the Prophet made it incumbent upon every Muslim. In line with this, education was also considered incumbent as, for instance, the Prophet (s.a.w.a) decided to set the captives of the battle of Badrfree provided that they thought the Muslim children to read and write. Accordingly, the Companions, i.e. the believing Muslims who met the Prophet and diedfaithful, followed the same manner. The Successors come after the class of the Companions. They did not meet the Prophet but met the Companions and were the disciples to them and to their teachings. The Successors made about a century of the history of Islam special for themselves, during which time they spread and transmitted their knowledge. The present writing deals through a library research with the activities of the Successors on acquiring knowledge and teaching religious sciences according to their dispersion over the important Islamic centers. Although some books and essays have been written on the subject, the classification observed in this writing is found in none of them. Moreover, marginal materials are more than the main onesin these sources. The present survey resulted in the conclusion that the scientific and educational activities of the Successors mostly cover the domain of the Islamic sciences such as Hadiths, jurisprudence,Quranic sciences (exegesis and recitation), narrations and biography of the Prophet done in circles held in mosques. As for research, they compiled valuable collections and were regarded as the forerunners insome sciences such as exegesis, biography and military campaigns of the Prophet, who became distinguished and influential scholars of their age. This class dispersed over provinces such as Madina, Basra, Kufa and the like because of certain happenings such as conquests, proselytism, etc., which resulted not only in the foundation of the sciences adn spreading them, but also in the formation of jurisprudential movements and schools of law.