عنوان پایان‌نامه

تحلیل جامعه شناختی شکاف بین شادی های رسمی و غیر رسمی در زندگی روزمره شهروندان شهر تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل جامعه شناختی شکاف بین شادی های رسمی و غیر رسمی در زندگی روزمره شهروندان شهر تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    جامعه شناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73736;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4855;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73736;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4855
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۹۴

    این پژوهش با هدف شناسایی علل شکاف بین شادی های رسمی و غیررسمی در زندگی روزمره شهروندان صورت گرفته است. در این راستا با استفاده از روش نظریه زمینه ای و تکنیک مصاحبه کیفی عمیق نیمه ساختاریافته، به مطالعه ی علل شکاف در بین 30 زن و مرد از شهروندان شهر تهران پرداختیم و در انتها مدل پارادایمی حاصل از داده ها را ترسیم نمودیم. نتایج این تحقیق نشان میدهد که ایدئولوژیک شدن شادی، مهمترین علت شکاف است. در شادی ایدئولوژیک، شادی به کلی نهی نمی شود بلکه شکلی خاص از آن بر اشکال متنوع آن مسلط میشود. بدین ترتیب اشکال متنوع شادی سرکوب میشود . این چنین است که شادی با سیاست گره میخورد و شکلهایی از شادی انحرافی دانسته می شوند. در این منظر، شادیای که کمال در پی نداشته باشد، شادی نیست بلکه امری مبتذل است. در این نگاه شادی باید شکلی خاص داشته باشد چون این شکل خاص و معین شده پیامدهای مطلوب موردنظر را دربردارد. زمان و مکان شادی نیز امری از پیش تعیین شده می باشد. دولت، خود را متولی شادی نمیداند، در صورت متولی دانستن خود نیز نگاه ایدئولوژیکی به فرهنگ عامه و شادی دارد. به علت فضای سیاست زدوده ی جامعه و ناتوانی از شکل دهی به آرمان جمعی، هر زمانی که فرصت حضور عموم را به گونه ای موقتی برای بروز «هیجان جمعی» در قالب شادی فراهم آورد، مغتنم شمرده میشود. جوانانی که به دنبال «غنیمت دانستن دم» میروند درواقع شاد نیستند، بلکه راهبرد آنها فرار از غم و گریز از موقعیتهای ناشاد است. سویه هایی از شادی در جامعه هست که نوعی طفره روی و انکار شادیها و غم های ایدئولوژیک است که شادیهای غیررسمی نمونه ای از این گونه شادی ها می باشد.
    Abstract
    This study aims to identify the causes of the gap between formal and informal happiness seen in the daily lives of citizens in Iran. In this regard, we have applied grounded theory technique and semi-structured qualitative interviews and also we have studied the causes of the gap among 30 male and female citizens of Tehran according to what we have drawn the data model paradigm. The results show that the ideological happiness is the most important reason for the gap. Regarding the ideological happiness, happiness is not denied in general, but a specific form of its various forms can be dominant. Thus various forms of happiness are suppressed. Sometimes happiness is tied to politics and as a result, diverse forms of happiness are considered deviant. In this respect, happiness which is not followed by perfection, it is viewed as banal.With this point of view, happiness should be in a certain way because it possesses its own specified outcomes.Time and place of happiness should also be pre-determined.The government does not know itself as the trustee of happiness, even in case of being considered as the trustee, it has an ideological and folklore look to happiness. Due to the inability of shaping the collective ideal, when the public's opportunity is temporary for the "collective action" in happiness, it is considered as beneficial. Young people who are looking for "seizing the opportunities" for being happy, are not actually looking for the real happiness, but their strategy is to escape from sorrow and avoid tragic situations. Strains of happiness in society, are a form of subterfuge and denial of ideological happiness and sadness, which is an example of informal the happiness. Keywords: Gap, formal happiness, informal happiness, daily life