عنوان پایان‌نامه

تاثیر هم زمان جریان دینی و دین زدایی بر ادبیات داستانی (۱۳۴۰-۱۳۳۰)



    دانشجو در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر هم زمان جریان دینی و دین زدایی بر ادبیات داستانی (۱۳۴۰-۱۳۳۰)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مطالعات جوانان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4913;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77358;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4913;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77358
    تاریخ دفاع
    ۱۲ بهمن ۱۳۹۴

    در خوانش ادبیات ایران از دهه‌ی سوم سده‌ی حاضر تا انقلاب اسلامی متوجه نقاط اشتراکی آشکار یا در لفافه‌ی‌ معنی، میان آثار نویسندگان مختلف می‌شویم. با کمی فاصله گرفتن از ادبیات و نزدیک شدن به تاریخ اجتماعی آن روزگار به شاهدی دیگر بر این مدعا بر می‌خوریم که می‌تواند توجیه کننده‌ی این شباهت نیز باشد. به گواهی تاریخ، حزب توده به عنوان جریان اصلی مارکسیسم در ایران، در همان سال‌ها در اوج تفوق بوده است. طی سال‌های 1320-1328 که فعالیت آزادانه داشته، به عدد شگفت‌آور 300 هزار نفر عضو برای جمعیت نه چندان زیاد آن دوران می‌رسد. هم چنین با کمی تامل بیشتر می توان به این نکته پی برد که جریان تحجرآمیز حوزه های علمیه مهم ترین جریان دینی آن زمان است که به سردمداری مجتهدین به نامی در داخل و خارج از ایران با قدرت هر چه تمام تر به راه خود ادامه می دهد. این جریان همه ی شئون زندگی مردم را در دست گرفته و اجازه ی عرض اندام به هیچ نیروی اجتماعی دیگری را نمی دهد. این رساله می کوشد تصویری دقیق از تاریخ اجتماعی دهه های یاد شده و هم چنین تاثیر حزب توده و جریان تحجرآمیز را بر زندگی مردم آن روزگار نشان دهد و هم چنین تلاش خواهد کرد تاثیر هم زمان این دو پدیده را بر روی ادبیات داستانی بررسی نماید. نتیجه ی این بررسی نشان می دهد حزب توده تاثیری شگفت آور بر روی طبقه متوسط داشته و تقریبا تمامی اعضای حزب از این طبقه ی اجتماعی هستند، هم چنین این حزب تاثیری از آن عجیب تر بر روی ادبیات داستانی گذاشته و به شدت هم در لحن و هم در مضمون له و یا علیه ادبیات را به تصرف خود در آورده است. اما در نقطه ی مقابل جریان تحجرآمیز طبقه ای را تحت شئون خود گرفته که کمترین ارتباطی با حزب و ادبیات داستانی ندارند، یعنی طبقه ی پایین جامعه. به عبارت دیگر جریان تحجر تاثیر چندانی در فرم و محتوای ادبیات داستانی نداشته و فقط زندگی اجتماعی مردمان طبقه ی پایین را تحت تاثیر قرار داده است.
    Abstract
    In reading of the Iranian literature from the third decade of current century until the Islamic revolution, we can find several clear or hidden common points among different literary works. By taking some distance from literature and getting close to social history of that time, we can find another reason for this claim that can be an explanation for this resemblance. Historically speaking, Tudeh party as the Marxism mainstream in Iran were in the peak of domination that days. During the years 1320-1328 that were operating freely, they reached the 300 thousand members from not so much population of that days. Also through more study, we can realize that religious concretion flow of seminaries are the most important religious flow of that time that continue their path as powerful as possible by headship of some famous religious from in and outside of Iran. This flow has all aspect of the people in their hand and doesn't allow any other social groups to show off. This article wants to depict an exact picture of social history of mentioned decades and also the effect of Tudeh party and religious concretion on people lives on that days, also tries to study the concurrent effect of this two phenomenon on the Iranian fictions. The result of study shows that the Tudeh party had an astonishing impact on the middle class and about all the members of party were from the 045 middle class, also this party affected fiction more astonishingly. In literature they strongly captured both tone and content. But on the opposite side, the religious concretion flow impressed the class that doesn't have any relation with party and literature, it means the lower class of society. In the other words, the religious concretion flow didn't affect form and content of fiction and just impressed the social life of lower class people. Key words: Tudeh party, concretion, fiction