عنوان پایاننامه
ارائه مدل انتقال دانش در بیمارستان لاله
- رشته تحصیلی
- مدیریت فن آوری اطلاعات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74914;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74914
- تاریخ دفاع
- ۲۷ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- پریوش پژوتن
- استاد راهنما
- محمد موسی خانی
- چکیده
- از آن جایی که ما در حال حاضر در عصر دانش به سر می بریم؛ دانش به عنوان یک دارایی با ارزش که مزیت رقابتی ایجاد می کند در سازمان ها شناخته شده است. بنابراین حفظ و صیانت آن برای مدیران دغدغه آفرین است. مدیریت دانش و به طور جزئی تر انتقال دانش موضوعی شد تا برای کنکاش در حیطه آن، این پژوهش انجام گیرد. هدف از انجام این پژوهش، ارائه مدل فرآیندی برای یکی از شاخه های مباحث مدیریت دانش یعنی انتقال دانش در یک محیط درمانی به نام بیمارستان لاله می باشد. بررسی سوابق تحقیق نشان داد که مکانیزم انتقال دانش تقریبا شبیه به تئوری ارتباطات است. بنابراین مدل فرآیندی استفاده شده در این پژوهش بر پایه اصل ارتباطات است و سعی بر آن شده که متغیرهای مثبت و منفی تاثیر گذار بر این موضوع شناسایی و در مدل دخالت داده شود تا بتوان پیشنهاد های کاربردی را برای انتقال دانش ارائه داد. برای انجام این هدف، جامعه آماری پزشکان بیمارستان لاله هستند. سپس از میان آن ها برای تعیین نمونه، با توجه به محدودیت های جامعه آماری؛ با روش نمونه گیری هدفمند، پزشکان سهامدار حاضر در کلینیک که سابقه کاری آن ها بیشتر از 15 سال بوده و بیماران اورژانسی نداشتند در بازه دو هفته ای مورد بررسی قرار گرفتند. روش تحقیق مورد استفاده پیمایشی کمی است که داده های تحقیق با استفاده از پرسشنامه ای که محقق آن را طراحی کرده است، جمع آوری شدند و سپس توسط نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل و آزمون قرار گرفتند. نتایج بدست آمده از این تحقیق و آزمون های اسپیرمن و فریدمن، درجه اهمیت و تاثیرگذاری متغیرهای موثر بر انتقال دانش در بیمارستان لاله را نشان می دهد. به طوریکه بر اساس پژوهش انجام شده تاثیرگذارترین متغیر در انتقال دانش، تمایل به کسب دانش در گیرنده تعیین شد. پس از آن درجه اهمیت متغیرها از بیشترین به کمترین بدین شرح می باشد: بازخور دانش، ظرفیت جذب دانش در گیرنده دانش، تمایل به اشتراک گذاری دانش و دانش مرتبط فرستنده. شاخص های مرتبط با هر یک از این متغیرها هم به جزء اولویت بندی شدند تا برای بهبود انتقال دانش، مدیریت بیمارستان بتواند با آگاهی بیشتری به طور موثر عمل نماید.
- Abstract
- As we are living in knowledge era, knowledge has known valuable asset in organizations. Therefore, knowledge preservation is a challenge. Knowledge and in detail knowledge transfer is the subject and Presenting a process model for knowledge transfer in Laleh hospital is the aim of this thesis. Literature review showed that mechanism of knowledge transfer is based on the theory of communication. Therefore, the process model of this research is related to communication, trying to recognize the positive and negative variables and analyze their effect on knowledge transfer. Our statistical populations are doctors of Laleh hospital and refer to the limitations sample method was sampling targeted with shareholder doctors, who are present in clinic, with job experience of at least 15 years and they did not have emergency patients. Research method is quantitative. Data collected from questioners and analyzed with SPSS software. Results show the priority and importance of the effective variable. To sum up, willingness to acquire knowledge was the most effective variable. The priority of the variables is feedback, knowledge capacity, willingness to share, and relative knowledge. In order to help the hospital management to improve weak points, analyzing index variables has been considered too.