عنوان پایاننامه
بررسی و مقایسه منشا دین (علل گرایش به دین) از منظر علامه طباطبایی و فردریک شلایرماخر
- رشته تحصیلی
- فلسفه دین
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002290;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75194;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002290;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75194
- تاریخ دفاع
- ۱۹ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- حدیث وهبی باب سنگی
- استاد راهنما
- یحیی کبیر
- چکیده
- چکیده در این پژوهش، در پی بررسی علت گرایش به دین (منشأ دین) که یکی از مباحث مهم دینپژوهی جدید است، دیدگاه دو تن از عالمان الهی، علامه طباطبایی و شلایرماخر، در این خصوص، موردبررسی و مقایسه قرار میگیرد؛ اما ازآنجاکه در باب مسائل دینپژوهی مهمترین مسئله تعریف دین است و فهم دیدگاه هر متفکر در باب چنین مسئلهای مبتنی بر شناخت فهم او از دین است، لذا بخش قابلتوجهی را به روشن ساختن دیدگاهشان در مورد حقیقت دین، اختصاص دادهایم؛ و سپس نظریات هر یک در خصوص موضوع پژوهش، مورد تأمل و بررسی قرارگرفته است. علامه با رویکرد عقلگرایانه و توحیدی به دین، دین را روش زندگی که شامل مجموعه عقاید و دستورهای عملی و اخلاقی است، جهت کسب سعادت میداند، لذا برای اینکه دین بتواند انسان را به سعادت حقیقی خود برساند، باید مطابق آفرینش و خلقت او باشد و ازآنجاکه خدای متعال خالق انسان و آگاه به سعادت و نیازمندیهای بشراست، لذا دینی که از سوی خدای متعال برای هدایت بشر فرستادهشده، بهترین دین است و گرایش به آن نیز فطری است؛ یعنی انسان بر اساس آفرینش خود، خواستار دین است. از طرفی اساس دین نزد شلایرماخر احساس و شهود است. او در مقابل رویکرد عقلانی و اخلاقی به دین، راه احساسات و عواطف را بنیاد مینهد. شلایرماخر از احساس وابستگی مطلق بهعنوان دین سخن میگوید و درک چنین احساسی را دینداری و منشأ این احساس را آفرینش بشر میداند؛ که یکی از اشکالات وارد بر او این است که او علیرغم همه تلاشش جهت حفظ استقلال دین، دین را به احساس فرو میکاهد. دیدگاه دو متأله، گرچه ازنظر روش و از جهاتی متفاوتاند، اما درنهایت هر دو بهیک دین حقیقی و آن تسلیم امر متعالی شدن، میرسند و همچنین دیدگاهشان در باب علت گرایش به دین، یک حقیقت است و آن این است که گرایش به دین بر اساس آفرینش انسان است که در علامه تعبیر به فطرت میشود و در شلایرماخر به احساس درونی.همچنین با بررسی دیدگاه دو متفکر جامعیت و اکملیت دیدگاه علامه طباطبایی تبیین شد. واژگان کلیدی: دین، منشأ دین (علت گرایش به دین)، علامه طباطبایی، شلایرماخر، فطرت، احساس
- Abstract
- Abstract In this study the aim is to investigate the cause of religion (the origin of religion) that is one of the main issues in the new religion, in this regard so that will be investigated views of two theologians, Tabatabai and Schleiermacher in this regard. But because the most important issue about religion is the definition of religion and understanding of thoughtful comments are based on such an issue and is based on diagnose his/ her understanding of religion, therefore is devoted a significant part to illustrate the vision of the truth of religion; And then is reflected and investigated the reviews of them about this problem, i.e. the orientation to religion. Allameh with rationalist and integrated approach to religion said that the religion is way of life, which includes a set of ideas and practical and moral principles for happiness, so that because the religion can lead man to true happiness, must comply with his/her creation and since God created man and aware of the needs of human well-being and needs, therefore, the religion that is sent by God to guide mankind is the best religion, and its orientation is innate, i.e. the man calling religion according to his/ her creation. In addition Schleiermacher said that the basis of religion is feeling and intuition. He made another way against the intellectual and moral approach to religion, that the foundation of it is emotions. Schleiermacher speaks about the feeling of absolute dependence to religion and understands like feeling is religion, and knows the origin of the sense as human creation. One of the objections of him is that he, despite all efforts to protect the independence of religion but he reduced religion to a feeling. Views theologian, although is different from the method, but in the end both to give a true religion that is the sublime and her views about the tendency to religion Is a fact that the tendency to the religion is based on man's creation that Allame said nature and Schleiermac