بررسی تطبیقی مرگ ارادی از دیدگاه افلاطون و ملاصدرا
- رشته تحصیلی
- فلسفه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73983;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002258
- تاریخ دفاع
- ۰۴ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- مصطفی عابدی جیقه
- استاد راهنما
- سیدمحمدعلی دیباجی فروشانی
- چکیده
- چکیده: مرگ در اندیشه افلاطون و ملاصدرا به معنی جدایی نفس از بدن است. جدایی نفس از بدن در نظر آن دو به دو طریق طبیعی و ارادی صورت می¬گیرد. مرگ طبیعی از طریق ضرورت الهی محقق شده و اراده انسان در آن دخالت ندارد و مرگ اختیاری که با اراده و خواست آدمی تحقق می¬یابد. رساله حاضر کاوشی است درباره بررسی مرگ ارادی در اندیشه دو فیلسوف برجسته یونای و ایرانی (افلاطون و ملاصدرا). مطابق اندیشه این دو متفکر مرگ ارادی به دوری از تعلقات بدنی و نفسانیات انسانی اطلاق می¬شود که فیلسوف راستین در زندگی خود آن را تجربه می¬کند. تحقیق حاضر با هدف بررسی تطبیقی مرگ ارادی در اندیشه افلاطون و صدرا و نشان دادن اشتراکات و اختلافات آن دو در زمینه مرگ ارادی به رشته تحریر در آمده است. این تحقیق با بهره¬گیری از روش تحلیلی- تطبیقی تدوین یافته است. مرگ ارادی به تبع مرگ بر مباحثی چون حقیقت نفس و رابطه آن با بدن مبتنی است.افزون بر آن در مرگ ارادی مباحثی چون راههای جدایی نفس از بدن و نقش و رابطه اراده و افعال انسانی با مرگ ارادی در اندیشه افلاطون و ملاصدرا دخالت دارد. از آنجا که بررسی تهذیب و تزکیه نفس و نقش مولفه¬های آن - از جمله معرفت، دوری از تعلقات بدنی و احساس و عواطف زودگذر مادی و ریاضتهای نفسانی به عنوان مقوله محوری در مرگ ارادی- از اهمیت خاصی برخوردار است، به صورت تفصیلی مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت آنچه در فرایند این تحقیق مشخص می¬شود تبیین مرگ ارادی و تطابق در حقیقت میان مرگ ارادی و فلسفه و همچنین مرگ ارادی به معنای صعود وجودی انسان از عالم ماده به عالم تجرد از دیدگاه افلاطون و صدرا است. کلید¬واژه: مرگ، مرگ ارادی، اراده، کاتارسیس،معرفت، تهذیب افلاطون، صدرا،
- Abstract
- ندارد