عنوان پایاننامه
بررسی آموزش عبارتهای اصطلاحی زبان انگلیسی به زبان آموزان ایرانی: ارسال پیام متنی و استفاده از روش کاغذ و قلم.
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1948;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75507;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1948;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75507
- تاریخ دفاع
- ۲۷ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- مهناز خسروی
- استاد راهنما
- عباسعلی رضایی
- چکیده
- استفاده از تکنولوژی همراه در حوزه آموزش و یادگیری زبان می¬تواند فرصت¬های جدیدی را برای زبان آموزان بوجود بیاورد. در این راستا، این تحقیق بر آن بود که تاثیر استفاده از پیامک بر یادگیری اصطلاحات زبان انگلیسی توسط زبان آموزان ایرانی را بررسی کند. به این منظور، بعد از اجرای تست همسان سازی، از بین جامعه آماری 68 نفری متشکل از زبان آموز سطح متوسط ، 57 نفر بعنوان شرکت کنندگان تحقیق انتخاب شدند. از بین شرکت کنندگان، 31 نفر در گروه پیامک و 26 نفر در گروه کاغذ- قلم قرار گرفتند. به منظور ارزیابی دانش اصطلاحی زبان اموزان قبل از اجرای روش تحقیقاتی ، یک پیش ازمون برگذار گردید. سپس در گروه پیامک، زبان آموزان طی دو هفته به غیر از تعطیلات آخر هفته، روزانه 3 اصطلاح انگلیسی را به فواصل زمانی 2 ساعته از طریق پیامک دریافت کردند. در گروه کاغذ-قلم نیز زبان آموزان به مدت دو هفته، همان اصطلاحات را به روشی متفاوت یعنی کاغذ و قلم آموزش دیدند. پس از دو هفته و بعد از پایان آموزش، بمنظور بررسی اینکه زبان آموزان به چه میزان اصطلاحات را فرا گرفته بودند، پس آزمون اجرا شد. برای ارزیابی یادگیری اصطلاحات بمدت دو هفته پس از اتمام آموزش اصطلاحات، پس آزمون تعویقی برگزار شد. به منظور بررسی نگرش شرکت کنندگان نسبت به استفاده از پیامک برای یادگیری اصطلاحات انگلیسی، یک پرسشنامه در میان زبان اموزآن در گروه پیامک توزیع گردید. اطلاعات بدست آمده از دو گروه با استفاده از روش آماری ANCOVA مورد تحلیل قرار گرفت. یافته¬های این تحقیق نشان داد که گروه پیامک به طور قابل توجهی از گروه کاغذ-قلم در پس آزمون بهتر عمل کرده بود. این نتیجه نشان داد که استفاده از پیامک تاثیر قابل توجهی در یادگیری اصطلاحات زبان انگیسی داشت. با این وجود، در پس آزمون تعویقی، تفاوت مشاهده شده بین دو گروه معنی دار نبود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه نشان داد که اکثریت افراد در گروه پیامک نگرش مثبتی نسبت به تجربه خود مبنی بر یادگیری اصطلاحات انگلیسی از طریق پیامک داشتند.
- Abstract
- The integration of mobile technology into language teaching and learning domain can create new opportunities for EFL learners. Drawing on this, the present study aimed at exploring the effectiveness of using SMS application of mobile phones for learning English idiomatic expressions in an Iranian EFL context. To this aim, after the administration of the homogeneity test, 57 high-intermediate learners, among the population of 68 students, were selected as the participants of the study. Among the participants, 31 learners were in text-messaging group and 26 ones were in paper-and-pencil group. Prior to the instruction, a pre-test was run to assess their knowledge of English idioms before receiving the treatment. Following the pre-test, the text-messaging learners received idiom messages three times a day, at two-hour intervals, during two weeks, apart from weekends. The participants in paper-and-pencil group received the same material through a different mode of instruction that is paper-and-pencil, during two weeks. After two weeks, when the instruction was over, a post-test was administered to measure how well the participants learned the idioms. A two-week delayed post-test was run to gauge the learners’ retention of idioms. In order to explore the participants’ attitudes towards the utilization of SMS for learning English idioms, a post-study questionnaire was distributed among the learners in text-messaging group. The data obtained from the two groups (the text-messaging and the paper-and-pencil) were analysed utilizing ANCOVA statistical procedure. The findings of the study revealed that the text-messaging group significantly outperformed the paper-and-pencil group on the post-test. This result shows that using SMS had a significant impact on EFL learners’ learning of idiomatic expressions. However, on the delayed post-test, the observed difference between the two groups was not meaningful. The analysis of the data obtained from the questionnaire revealed that the majority of the learners in text-messaging group had positive attitudes with regard to their experience with mobile learning of English idioms.