رویکرد مفسران معاصر به روایات اسباب النزول
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی - علوم قران و حدیث
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73382;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002218;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73382;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002218
- تاریخ دفاع
- ۰۶ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- مهلا رجبی
- استاد راهنما
- محمد علی مهدوی راد
- چکیده
- « اسباب نزول » از جمله مهمترین عناوین علوم قرآنی و شاید نقش آفرینترین آنها در فهم قرآن است. این پژوهش ، چگونگی تعامل برخی از مفسران معاصر را در تفسیر آیات با اسباب نزول به بحث نهاده است . پس از مباحث کلی درباره اسباب نزول ، آیاتی از قرآن ـ آیاتی که اسباب نزول آنها چالش برانگیز بوده است ـ گزینش شده و موضع مفسران درباره نقش اسباب نزول در آن آیات ، پیوند نقل با واقع و محتوای آیات و آسیبهای اسباب نزول ، کاویده شده است. از سویی دیگر ، نویسنده کوشیده است چگونگی مواضع مفسران را بکاود؛ که از این رهگذر بر این باور رفته است که عدم توجه برخی از مفسران به فضای نزول و گاه تسامح در نقل و یا بیتوجهی به ابعاد موضوع و گاه ـ شاید ـ غرض ورزی باعث شده است روایات و احادیثی به تفاسیر آنها راه یافته و مبنای تفسیر قرار گرفته است که با معیارها و مقیاسهای پذیرفته شده فریقین ، در تضاد است و اینهمه باعث شده است که آنگونه مفسران ، از روایاتی مشهور بلکه متواتر و پذیرفته شده ، روی برتابند.
- Abstract
- “Causes of revelation” is one of the most important topics of Quranic sciences and maybe it plays the greatest role in understanding of the Quran. The present research discusses the method of interaction of a number of contemporary exegetes with the causes of revelation for interpretation of the verses of the Quran. After a general discussion about the causes of revelation, a number of verses of the Quran –verses with challenging causes of revelation- have been selected and the stand of exegetes on the role of the causes of revelation in those verses, the connection between transmission and the real, and the contents of the verses and damages of the causes of revelation have been studies. The author, on the other hand, has tried to investigate the stands of the exegetes and have reached this conclusion that because of neglecting the atmosphere of revelation and the aspects of this matter or sometimes neglect of transmission and maybe partiality by some exegetes, a number of traditions and Hadiths have entered their exegeses and made the basis for their interpretations that are contrary to the accepted criteria and standards of deceit as a result of which the exegetes rejected well-known and even motivater (tradition with various chain of narrators) and accepted traditions.