بررسی مدل عوامل موثر بر قصد هم آفرینی محصول و پیامدهای آن
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی - بازاریابی بین المللی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002550;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77216;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002550;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77216
- تاریخ دفاع
- ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- پریسا فروزنده شهرکی
- استاد راهنما
- مرتضی سلطانی
- چکیده
- ناکارآمدی در فهم نیازهای مشتریان به دلیل اصلی ورشکستگی شرکت ها تبدیل شده است. هم آفرینی مجازی، به عنوان پدیده ای جدید و رو به رشد، به بازاریابان فرصت می دهد تا درک بهتری نسبت به نیازهای مشتریان پیدا کنند و با ارائه ی محصولاتی سازگارتر با ترجیحات ایشان، ریسک شکست محصولات جدید را کاهش دهند. با توجه به اهمیت پدیده ی هم آفرینی و نظر به اینکه مطالعات کنونی اغلب دیدگاه ارزشی مشتریان در این خصوص را نادیده گرفته اند، لذا این پژوهش در پی آن است که با استفاده از مدل پذیرش تکنولوژی ارزش محور، ارزش ادراکی مشتری در مورد هم آفرینی مجازی را با توجه به ریسک های زمانی و خودکارآمدی بسنجد و تاثیر قصد هم آفرینی را بر بازاریابی دهان به دهان مثبت و نگرش نسبت به محصول بررسی کند. بدین منظور بخش صدای مشتری وبسایت شاتل به عنوان نمونه ی پژوهش انتخاب شده، پرسشنامه ای میان 446 نفر از مشتریان این شرکت توزیع گردیده و داده های حاصل با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزارهای SPSS و Amos مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد مشتریان هم آفرینی مجازی را ارزشمند ادراک می کنند، قصد دارند در آینده از آن استفاده کنند و حتی ریسک های مطرح شده هم تاثیری بر دیدگاه ارزشی آن ها نسبت به این فرایند ندارد. بعلاوه، هم آفرینی منجر به بازاریابی دهان به دهان و نگرش مثبت نسبت به محصولات می شود. لذا، با توجه به ارزشی که این فرایند هم برای شرکت ها و هم برای مشتریان دارد می توان گفت هم آفرینی موضوعی محوری در بازاریابی است و باید در استراتژی های نوآوری و توسعه ی محصول به کار گرفته شود.
- Abstract
- Failure to recognize market needs has become the main reason for companies' bankruptcy. Virtual co-creation, as a new and growing phenomenon, provides marketers with the opportunity to better understand customers' needs, offer products that are more compatible with their preferences, and consequently reduce the failure risk of new products. Given the importance of co-creation and the fact that current studies are mostly neglecting the consumers' value perceptions regarding this phenomenon, therefore, current study decided to empirically investigate customers' value perspective on virtual co-creation through value-based TAM, assessing the effect of this perspective on their co-creation intention considering time risks and self-efficacy, and eventually analyzing the impact of co-creation intention on consumers' attitudes toward the products and positive WOM.. To do this, Shatel's Voice of the Customer website was selected as an example of the research and a questionnaire was distributed among 446 customers of the company. Data analyzed using Structural Equation Modeling performed by SPSS18 and Amos22 software. Results showed that despite the stated risks, customers perceive co-creation valuable and are intended to use this method in the future, which further leads to positive WOM and attitude toward the product. Thus, it can be concluded that co-creation is an idea central to marketing because it not only delivers positive value for firms, but also for consumers. Therefore, it is valid to posit that the force of co-creation should be recognized, and subsequently incorporated within firms' innovation and NPD strategies. Keywords: Virtual co-creation, TAM, WOM, attitude toward the product, risk, self-efficacy.