بررسی عوامل موثر بر سهم تولید کنندگان در بازار مرکبات استان مازندران
- رشته تحصیلی
- مهندسی کشاورزی- اقتصادکشاورزی-تولیدوبازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 6782;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73445;کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 6782;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73445
- تاریخ دفاع
- ۲۱ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- مجید محمدی
- استاد راهنما
- حامد رفیعی
- چکیده
- مرکبات به عنوان بیشترین محصول باغی تولیدی در استان مازندران از اهمیت ویژهای نزد اهالی این استان و به ویژه کشاورزان برخوردار است. اما با وجود اهمیت بالای این محصول، تولیدکنندگان از وضعیت مناسبی در زمینه سهم از قیمت نهایی محصول در بازار برخوردار نیستند. لذا پایان نامه حاضر در نظر دارد به بررسی ساختار بازار مرکبات در استان مازندران و به ویژه عوامل موثر بر سهم تولیدکنندگان از قیمت نهایی این محصول در بازار بپردازد. به همین منظور ابتدا با استفاده از شاخصهای بازاریابی وضعیت بازار مشخص شده و پس از آن با استفاده مدل حداقل مربعات معمولی عوامل موثر بر سهم تولیدکننده در دو مقطع زمانی فصل برداشت و پس از فصل برداشت بررسی گردید و همچنین در ادامه نیز تمایل تولیدکنندگان به بازاریابی مستقیم محصول و تمایل مصرفکنندگان به خرید مستقیم از تولیدکننده بررسی گردید. نتایج نشان دادند که ساختار بازار مرکبات در استان مازندران از نوع رقابت کامل است و سهم تولیدکننده از قیمت نهایی محصول در بازار به طور میانگین در فصل برداشت 7/42 درصد خواهد بود. همچنین مشخص گردید که متغیرهای مقدار تولید، سابقه کشت، تحصیلات، درآمد، فاصله باغ از شهر و متغیرهای مجازی شغل آزاد تولیدکننده، عضویت در تعاونی، استفاده از تسهیلات و بیمه باغ دارای اثر مثبت و معنادار و متغیرهای هزینه تولید، سهم تامسون از تولید مرکبات و متغیرهای مجازی تنکابن، ساری، فروش به سایر استانها و پیشفروش محصول دارای اثر منفی و معنادار بر سهم تولیدکننده در فصل برداشت بودهاند. لذا با توجه به نتایج پیشنهاد میگردد که سیاستگذاران در زمینه کشاورزی توجه ویژهای به وضیعت تولیدکنندگان در بازار مرکبات داشته باشند و راهکارهایی را به منظور افزایش سهم تولیدکننده از قیمت نهایی محصول بیابند که از جمله این راهکارها میتوان به اعطای تسهیلات و بیمه محصول قبل از برداشت و هنگام انبارداری محصول به تولیدکننده به منظور ایجاد پشتوانه مالی و اطمینان خاطر در تولیدکننده، احداث انبارها و سردخانههای بیشتر به منظور نگهداری محصول، برگزاری دورههای آموزشی برای کشاورزان در زمینه نگهداری مناسب محصول در انبار و کاهش ضایعات در مراحل تولید و پس از تولید و حفظ کیفیت و سلامت محصول، حمایت از صادرات مرکبات و کنترل واردات بیرویه و قاچاق مرکبات به داخل کشور، توجه به تولید انواع مختلف مرکبات و افزایش کارایی در بازاریابی پرتقال تامسون و در نهایت توسعه بازاریابی مستقیم به عنوان راهکاری به منظور افزایش سهم تولیدکننده از قیمت بازار و افزایش مطلوبیت مصرف کنندگان اشاره کرد.
- Abstract
- Citrus as the most productive in horticultural products in the Mazandaran province, have a special importance between the people and particularly farmers of this province. But despite its importance, producers have not a suitable market share of the final price in the market. Therefore, this thesis intends to review the structure of citrus market in the Mazandaran province and especially the effective factors on producer’s share in this market. Therefore first by using the marketing index, market structure determined, then by using ordinary least squares model was evaluated the factors affecting of producers share in the harvest season and post- harvest season, and also willingness of the producers for direct marketing and willingness of consumer’s for direct buying from producer evaluated. The results showed that the citrus market structure in the Mazandaran province is perfect competition and the producer’s share in market indifferently in harvest season will be 42.7 percent. Also founded the amount of production, history of culture, education, income, garden distance from city and the dummy variables of the producer’s self-employment, membership in cooperatives, and using of the facilities and garden’s insurance variables had a positive and significant effect and production’s cost, Thomson share of the citrus production and the dummy variables of Tonekabon county, Sari county, other provinces and product’s presale had a negative and significant effect on the producer's share in the harvest season. In addition, considering the results suggested that policymakers in agricultural sector pay special attention to the situation of producers in the citrus market and find the ways to enhance the producer’s share of final product price. Therefore the results show that the granting facilities and product insurance to producers before harvest and during the products storage to make financial support and confidence in producers, construction more warehouses and cold storages to keep product, promotional courses for farmers in aspect of the preservation in storage and reduce waste in the production stage and after it will increase the producers' share. also maintenance of quality and product safety, support of the citrus export and control the excessive import and citrus smuggling into the country, due to product the different types of citrus and increase efficiency in Tamson marketing and finally, development of direct marketing will be suitable as a way to increase the producer’s share of market price and increase the consumer's utility.