عنوان پایاننامه
تدوین برنامه توسعه محلی اجتماع محور مطالعه موردی: روستای سیاه گاو ازتوابع شهرستان آبدانان (استان ایلام)
- رشته تحصیلی
- علوم اجتماعی - توسعه روستایی - توسعه اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73362;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4843;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73362;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4843
- تاریخ دفاع
- ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- محمد باسره
- استاد راهنما
- حسین ایمانی جاجرمی
- چکیده
- پژوهش حاضر به منظور تدوین برنامه توسعه ی محلی اجتماع محور در راستای توسعه ی روستای سیاه گاو انجام شده است. ضرورت این امر از آنجا آشکارتر می شود که در برنامه ها و طرح های توسعه ای این روستا، توجه چندانی به ظرفیت ها و توانمندی ها و دارایی های گوناگون اقتصادی، اجتماعی و کالبدی و طبیعی این روستا نشده است. این بی توجهی ها، تدوین برنامه توسعه مشارکتی را به کمک اجتماع محلی توجیه پذیر می نماید. از این رو سعی شده است که با بهره گیری از برنامه ریزی اجتماع محور در جهت شناسایی نیازها، مشکلات، و به کارگیری ظرفیت ها و دارایی های محلی در جهت رفع برخی از مشکلات و یا نیازهای روستای سیاه گاو اقدام شود. چرا که رویکردهای جدید توسعه و بویژه توسعه محلی، بر افزایش مشارکت همه ذی نفعان و گروه های اجتماع محلی در مراحل مختلف فرایند برنامه ریزی تاکید دارند. از این رو، توسعه ی اجتماع محور با مد نظر قرار دادن اجتماع محلی به عنوان عامل و هدف توسعه، سعی در کاهش اثرات سوء رویکردهای سنتی توسعه (توسعه از بالا) تمرکز زدایی و تراکم زدایی در توسعه، همراه با تقویت سازمان های مردم نهاد، سرمایه اجتماعی و ایجاد توسعه اقتصادی دارد. روش مورد استفاده در این پژوهش، روش کیفی با بهره گیری از روش تحلیل تماتیک (موضوعی) بوده است که در گردآوری داده ها، از تکنیک های مشاهده، مصاحبه گروهی، مقایسه ی زوجـی، ترسیم درخت مشکل و بررسی اسناد استفاده شده است. البته در روش شناسی پژوهش، از داده های آماری مرکز آمار و سازمان های دولتی نیز استفاده شـده است. اجتماع مورد مطالعه در این پژوهش، دانش آموزان (پسر و دختر) سه مقطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان روستا و همچنین زنان اجتماع محلی بوده است. در این پژوهش از 23 نفر به صورت فردی و41 نفر به صورت بحث گروهی متمرکز، مصاحبه به عمل آمده است. در حوزه نظری پژوهش، از آراء و اندیشه های نظریه پردازانی مانند «گوستاو استیوا»، «دیانا کانیر»، «دیپا نارایان» و«رابرت چمبرز»، و در شناسایی ذی نفعان اجتماع مورد مطالعه از اندیشه های «ماکس وبر» استفاده شده است. برآیند این پژوهش، تـدوین برنامه ای برای توسعـه ی محلی روستای سیاه گاو در شاخصه های اقتصادی، اجتماعی، و کالبدی و زیست محیطی است که با تکیه بر داشته ها و ظرفیت های محلی در جهت پاسخگویی به نیازها و نیل به توسعـه ی محلـی است. در این
- Abstract
- Abstract The present study aims to compile community- based local development plan in line with development of Siyah Gav Village. Necessity of this matter becomes clearer that special attention has not been paid to the various economic, cultural, structural and natural capacities, capabilities and assets of this village. These inattentions could be explained compilation of comprehensive participatory development program with the help of local community. Therefore, it is tried to take advantage of community- based planning to identify requirements, problems and apply local assets and capacities in line with removal of some problems facing Siyah Gav Village. Because, new approaches of development and especially local development place special emphasis on increasing participation of all beneficiaries, stakeholders and local community groups in different stages. Therefore, community- based development, moreover considering local community as a development goal, tries to mitigate negative effects of traditional approaches of development (development from above), decentralization in development along with strengthening nongovernmental organizations (NGOs), social capital and creating economic development. The method used in this study utilizes qualitative thematic analysis that observation techniques, group interview, paired t- test, diagraming problem tree and studying documents have been used for collecting date. To collect date, observation techniques, group interview, paired t- test have been used. Of course, statistical data compiled by Statistical Center of Iran (SCI) and state-run organizations have also been used in methodology of this study. Students (boys and girls) studying in primary, guidance and high schools at Siyah Gav Village and also local women have constituted main subject of this study. In this study, 23 persons were interviewed individually while 41 persons were interviewed collectively. In the theoretical field of the present study, ideas and