عنوان پایاننامه
گونه شناسی و اعتبارسنجی روایات تفسیری محمد بن سنان
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی - علوم قران و حدیث
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002407;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76452;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002407;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76452
- تاریخ دفاع
- ۲۰ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- مریم بصیرتی برزکی
- استاد راهنما
- علی راد
- چکیده
- محمدبن سنان ابوجعفر زاهری (م220ق) از اصحاب امامان کاظم، رضا وجواد:می باشد. از او 975 روایت در موضوعات متنوع و به صورت پراکنده وجود دارد که او را در شمار راویان کثیرالروایه قرار می دهد، از او کتابی تفسیری گزارش نشده است هر چند در موضوعاتی دیگر که اکثرا فقهی هستند کتاب هایی را برای او نام برده اند. با توجه به حجم گسترده روایات محمدبن سنان در جوامع حدیثی و نقش ایشان در انتقال تراث روایی، ضروری است جهت دستیابی به مولفه های تفسیر صحیح در مجموعه کوچک روایات او و بررسی موضوعات این روایات و پی بردن به نقش او در انتقال تراث قرآنی- روایی به گونه شناسی روایات او پرداخت در این پژوهش به تحلیل و گونه شناسی و اعتبار سنجی روایات تفسیری او پرداختیم و رهاورد این پژوهش نقش ایشان در میراث تفسیری اهل بیت است هر چند به دلیل طویل شدن بحث تنها به دو گونه تبیینی و جری و تطبیق پرداخته و از این رو استقرایی ناقص در پیش خواهیم داشت ولی این می تواند مقدمه کارهای بعدی در این زمینه باشد همچنین جایگاه روایات جری و تطبیق که تعداد بیشتر این روایات است و نشانگر پویایی قرآن در همه زمان ها و اهمیت اهل بیت به این گونه تفسیری است مشخص می شود. موضوعات روایات تفسیری محمدبن سنان اعتقادی، فقهی، اخلاقی و تاریخی است که روایات اعتقادی و فقهی شمار بیشتری از این روایات را شامل می شود و در اعتبارسنجی نیز سه مولفه سند، متن و مصدر را مورد توجه قرار دادیم و بیشتر این روایات از نظر سندی دچارضعف هستند و دلیل عمده ضعف وجود راویان مهمل و مجهول در سند می باشد ولی این روایات با موید محتوایی و مصادر معتبر و معتمد ضعفشان جبران می شود.
- Abstract
- MuhammedIbnSanan Abu JafarZaheri is one of the followers of Imam Kazem,Imam Reza and Imam Javad (Pbut).He narrated more than 975 Hadiths in different subjects which made him one of the most narrated followers.He is not been reported to have interpretations of Quran. although some other subjects are mentioned under his name which mostly are jurisprudential. Concerning the vast number of narratives mentioned by him in Jame’eHadithi books and his role in transferring narratives, it is necessary to study the typology of his narratives to achieve the elements of correct interpretation his narratives and his role in transferring Quranic-narratives heritage.In this research the analysis , validation and typology of his interpretationalnarratives is discussed and the result of this research is determination ofhis role in interpretational heritage ofAhlulBayt.However, due to the elongation of discussion only the two explainatory and “Jeravatatbigh” types are discussed here but this can be an introduction to later works in this field of study.The importance of the “Jeravatatbigh” narratives that reflect the dynamics of the Quran at all times and the emphasis of AhlulBaytto this interpretationaltype is determined.Subjects of interpretational narratives of MuhammedIbnSanan are jurisprudential, ethical, historical and beliefs witch are mostly about beliefs andjurisprudence .In the validation three elements of document, text and source are included.Althoughmost of these narratives are weak in terms of document an-which the most common cause of this weakness is unknown narrators- but this weakness is compensated by confirmed and authentic sources. Key words:Interpretational narrations,Typology,Validation, Explanatory,Jaravatatbigh.