عنوان پایان‌نامه

طراحی الگوی پیاده سازی نظام مدیریت عملکرد در سازمانهای خدماتی (مطالعه موردی بانک تجارت)



    دانشجو در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی الگوی پیاده سازی نظام مدیریت عملکرد در سازمانهای خدماتی (مطالعه موردی بانک تجارت)" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002660;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78804;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002660;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78804
    تاریخ دفاع
    ۲۰ اسفند ۱۳۹۴

    هدف از انجام این پژوهش بر اساس رویکرد ترکیبی(آمیخته) اکتشافی، طراحی و آزمون الگوی پیاده سازی کارآمد نظام مدیریت عملکرد در سازمانهای خدماتی می باشد. به این منظور پس از مطالعه پیشینه پژوهش از طریق مطالعات کتابخانه ای با مراجعه به کتب، مجلات و مجموعه مقالات مرتبط، اطلاعات مورد نیاز گردآوری، و چارچوب اولیه استخراج گردید. در ادامه با توجه به نتایج بررسی ها و براساس تحلیل و کدگذاری مصاحبه های عمیق انجام شده با 17 نفر از خبرگان دانشگاهی، سازمانی و مشاورین مجرب در حوزه پیاده سازی نظام مدیریت عملکرد، مدل اولیه استخراج و الگوی پیاده سازی نظام مدیریت عملکرد با استفاده از رویکرد سیستمی ترسیم گردید. سپس پژوهشگر مدل اولیه را در قالب پانل دلفی با مشارکت 11 نفر از صاحبنظران خبره اعتبارسنجی نمود. در این راستا پس از بازگشت پرسشنامه ها میزان انحراف معیار و ضریب توافقی کندال مورد محاسبه قرار گرفت که نتایج نشان داد، توافق لازم جهت اعتبار نهایی مدل صورت نگرفته است. بنابراین همین روش تا سه مرحله ادامه یافت تا ضریب توافقی کندال در حد مطلوبی قرار گیرد. در نهایت فاز اول پژوهش با شناسایی 5 بعد( شامل ابعاد عوامل بسترساز برون سازمانی براساس مدل PEST؛ عوامل بستر ساز درون سازمانی براساس مدل 7s مکنزی؛ عوامل فرآیندی و عوامل نتیجه ای براساس گام های اجرایی نظام مدیریت عملکرد و عوامل پیامدی)، 24 مولفه و 89 شاخص به اتمام رسید. در مرحله دوم، مدل طراحی شده با نظر خواهی از 400 نفر مدیران، متولیان و رابطین نظام مدیریت عملکرد در حوزه ستادی بانک ها و شرکتهای خدمات پرداخت الکترونیک در قالب پرسشنامه به صورت کمی آزمون شد. بر اساس تحلیل نتایج نظرخواهی طبق مدل معادلات ساختاری، تمامی مولفه ها و ابعاد بجز مولفه عوامل سیاسی از بعد عوامل بسترساز برون سازمانی و مولفه استخراج شاخص های رفتاری از بعد عوامل فرآیندی، مورد تایید قرار گرفتند. همچنین از نظر اهمیت ابعاد موثر در پیاده سازی نظام مدیریت عملکرد به ترتیب، عوامل بسترساز درون سازمانی(883/.)، عوامل بسترساز برون سازمانی(663/.)، عوامل فرآیندی(258/.)، عوامل نتیجه ای(216/.) و عوامل پیامدی(160/.) بیشترین نقش را در تعریف و تبیین پیاده سازی نظام مدیریت عملکرد داشتند. نهایتا اینکه طبق تحلیل نتایج نظرخواهی براساس آزمون فریدمن، میان رتبه ابعاد نظام مدیریت عملکرد تفاوت معنا
    Abstract
    Abstract The purpose of this study was designing and testing an effective implementation model of performance management system based on the exploratory mixed approach at service organizations. To do this, after studying previous literatures through library resources such as books, journals, and related articles, and collecting required information, an initial framework was extracted. Then, based on the results analysis and coding conducted in-depth interviews with 17 individuals of academic and business experts, experienced consultants at the implementation of the performance management system areas, basic model extracted and the performance management system implementation model through systems approach was designed. To validate the basic model at Delphi panel, the researcher used the consultation of certified experts. Following this, after collecting the questionnaires, the standard deviation and Kendall's Coefficient was used to analyses and the results showed that required agreement for the final validation of model was not happened. So, this method was continued three steps to reach a favorable factor of Kendall's Coefficient. Eventually, the first phase of the study was to identify the 5 dimensions (including aspects of organization external factors based on PEST; organization internal factors based on Mackenzie 7s model, process factors, result factors of the administrative system of performance management and consequences factors), 24 components and 89 indicators completed. At the second phase, the designed model validated with distribution of questionnaire surveys among 400 managers, trustees and volunteer's staff of performance management system at banks and payment service providers companies. According to the analysis of the survey results based on the structural equation model, all components except political component factor of organization external factors and behavioral indicator extraction factors of process dimensions, were approved. A