عنوان پایان‌نامه

طراحی الگوی توسعه شایستگی رهبری



    دانشجو در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی الگوی توسعه شایستگی رهبری" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002666;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79294;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002666;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79294
    تاریخ دفاع
    ۱۸ بهمن ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    حسن زارعی متین

    عملکرد موفق سازمانها در محیط دائماً در حال پویایی و تحول نیازمند رهبرانی است که باید از شایستگیهای لازم برای انجام موفقیت آمیز این مهم، برخوردار باشند. شهرداری تهران با توجه به رسالت بزرگی که در عرصه خدمت رسانی دارد و با توجه به چالشهای جدی که در حوزه مدیریت شهری در کلان شهر تهران با آنها روبروست، نیاز دارد تا برنامه های توسعه رهبران را به صورت منسجم و هدفمند طراحی و اجرا نماید. بر این اساس محقق در فاز اول مدل بومی شایستگیهای رهبری را طراحی نموده و سپس در فاز دوم روشهای توسعه آنها را ارائه نمود. در فاز اول پژوهشهای نظری در حوزه شایستگی رهبری را بررسی و سپس با 22 نفر از مدیران برجسته مدیریت شهری، مدیران ارشد، خبرگان دانشگاهی آگاه به مسائل مدیریت شهری و ذی نفعان کلیدی مصاحبه عمیق انجام داده است. در ادامه تحقیق، پژوهشگر با بررسی تطبیقی پژوهشهای نظری و مصاحبه های عمیق، مدل اولیه را در قالب پنل دلفی با مشارکت 30 نفر از صاحبنظران خبره اعتبار سنجی نمود. در این راستا پس از بازگشت پرسشنامه ها میزان انحراف معیار و ضریب توافقی کندال مورد محاسبه قرار گرفت که بعلت توافق پاین، تا سه مرحله ادامه یافت تا ضریب تواففی کندال در حد مطلوبی قرار گیرد. در نهایت فاز اول با شناسایی 5 مقوله فردی ذهنی، فردی شخصیتی، بین فردی، سازمانی و فراسازمانی به همراه 18 شایستگی و 116 شاخص رفتاری مدل شایستگیهای رهبری شهرداری تهران استخراج شد. در فاز دوم محقق بیش از 100 روش توسعه شایستگیها را نمود و سپس با 7 نفر از متخصصین حوزه توسعه شایستگیها، توسعه رهبری و توسعه مدیریت مصاحبه عمیق انجام داد. بعد از مقایسه تطبیقی الگوهای توسعه شایستگیها در پژوهشهای نظری و تحلیلهای مصاحبه عمیق، گروه کانونی با حضور 11 متخصص در حوزه توسعه شایستگی منجر به استخراج الگوی اولیه شامل 5 خوشه روشهای توسعه ای عبارتست از تکلیفهای توسعه ای، برنامه های رسمی، روابط توسعه ای، فرآیندهای بازخورد و فعالیتهای خود توسعه ای شد؛ همچنین در انتهای جلسه تصمیم گرفته شد تا پرسشنامه ماتریسی 5 (مولفه های شایستگیهای رهبری) در 30 (روشها و خوشه روشهای توسعه شایستگیها) تهیه شده و به جامعه جهت اولویت بندی روشها متناسب با مقوله ها اقدام نمایند. محقق پرسشنامه را به همراه یک فایل صوتی و متن راهنما در قالب نرم افزار تلگرام به 5 گروه دویست نفره از همکاران شهرداری تهران ارسال نمود که در نهایت 403 پرسشنامه کامل دریافت شد. نتایج تحلیل آزمون فریدمن جهت رتبه بندی روشها و خوشه روشها نشان می دهد که در مقوله فردی ذهنی خوشه روشهای فعالیتهای توسعه ای با میانگین 2.2، در مقوله فردی شخصیتی، خوشه روشهای فرآیندهای بازخورد با میانگین 2.1، در مقوله بین فردی خوشه روشهای روابط توسعه ای با میانگین 1.8، در مقوله سازمانی خوشه روشهای واگذاری توسعه ای با میانگین 2.1 و در نهایت مقوله فراسازمانی خوشه روشهای واگذاریهای توسعه ای با میانگین 2.1 بهترین اولویت ها را کسب کردند.
    Abstract
    The Tehran Municipality Organization (TMO) needs to design and implement an integrated and goal-oriented leadership development programs, in regard to great public service mission and due to serious challenges about metropolitan and urban management that is faced. To achieve mentioned objectives, the researcher tried firstly to design the localized leadership competencies model for TMO in primary phase, and secondly to present the leadership competencies development methods in phase 2. In the first phase, with comparing past theoretical research in leadership competencies with results that inferred from 22 expert interviews, 5 components – individual/subjective, individual/personality, interpersonal, organizational, and cross-organizational –, 18 competencies, and 120 behavioral model of leadership model in TMO were extracted in Delphi Panel framework. In the second phase, based on data collected from 7 competency development experts interviews, leadership development methods were extracted. Using focus group consist of 11 experts, 5 development cluster – developmental Assignments, Formal programs, Developmental relations, Feedback processes, and Self-developing activities – were selected and finally at the end of Focus Group, a matrix questionnaire(5 components of leadership competencies in one axis and 30 competency development methods and method clusters on the other axis) were made. Then the questionnaire were distributed and 403 questionnaire were collected. The Friedman Test analysis shows that in individual/subjective components, the methods cluster of self-developing activities with mean 2.2, in individual/personality components, the methods cluster of feedback processes with mean 2.1, in interpersonal components, the methods cluster of developmental relations with mean 1.8, in organizational components, the methods cluster of developmental assignments with mean 2.1, and finally in cross-organizational components, the methods cluster of developmental assignments with mean 2.1, have the high rank. Key Words: Competency, Competency Model, Leadership Competency, Development Method, Tehran municipality