عنوان پایان‌نامه

رویکرد جنسیتی به تربیت از منظر قرآن و روایات



    دانشجو در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رویکرد جنسیتی به تربیت از منظر قرآن و روایات" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: Q93;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75359;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: Q93;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75359
    تاریخ دفاع
    ۱۱ بهمن ۱۳۹۴
    دانشجو
    نرگس سنجیده
    استاد راهنما
    علی راد

    این پایان‌نامه با نام «رویکرد جنسیتی به تربیت از منظر آیات و روایات» در سه فصل سامان یافته است. تربیت فرزند، از دغدغه‌های اصلی تمامی والدین در همه اعصار است، به گونه‌ای که حتی پدر و مادر را موجودات همیشه نگران تاریخ نامیده‌اند. تربیت صحیح فرزندان می‌تواند آن‌ها را به بالاترین کمالات انسانی رشد دهد، چنان‌که عدم آشنایی و مهارت کافی در این رابطه می‌تواند نتایج خسارت باری را رقم بزند. بر این اساس، مکاتب و اندیشمندان مختلف به این مسئله پرداخته‌اند و راهکارهای گوناگونی را نیز ارائه داده‌اند؛ اما چه بسا ابعاد گوناگون وجود انسان را مد نظر نداشته‌اند و یا مبانی و چشم انداز آن‌ها در باب انسان و هستی دچار خدشه باشد؛ از این رو بررسی متون دینی در باب تربیت ضروری است. تحلیل آیات و روایات مربوط به تربیت دختران و پسران نشان از این دارد که در نگاه دینی، افزون بر اینکه توصیه‌های مشترک تربیتی پسران و دختران وجود دارد؛ اما اختلاف جنسیتی آن‌ها به رسمیت شناخته شده و برای هر یک به گونه خاص نیز توصیه‌هایی صورت گرفته است. این پژوهش، با در نظر گرفتن دو جنسیتی بودن تربیت به ارائه شیوه‌های تربیتی در یکی از عرصه‌های تربیت، یعنی تربیت جنسی پرداخته و با بررسی متون دینی مرتبط وظایف والدین و شخص را در باب تربیت جنسی تبیین می‌کند. از منظر آیات و روایات، شیوه‌های مشترک تربیت جنسی دختران و پسران، در قالب روش‌های والدین و نیز وظایف خود فرد در تربیت جنسی درخور بررسی است. روش‌های آموزشی – تعلیمی و مراقبتی و نظارتی و تعدیلی – کاهنده در قلمرو عملکرد والدین است. روش‌های بینشی و رفتاری نیز درباه تربیت جنسی خود فرد مطرح است. از منظر آیات و روایات، شیوه‌های مختص در تربیت جنسی دختران و پسران را به دو گونه روش می توان مد نظر قرار داد: روش‌های دیگران در تربیت جنسی دختران و روش‌های دختران در رابطه با تربیت جنسی خود. همچنین شیوه‌های مختص تربیت جنسی پسران، در قلمرو روش‌های پسران در ارتباط با خود و دیگران، درخور بیان است. بدین سان از امعان نظر در آیات و روایات در باب مسأله این پژوهش نتایج مهمی به دست آمد که به عنوان نمونه می توان از موارد ذیل نام برد: تأثیر متقابل شخص و والدین و محیط و ... در تربیت جنسی، جامعیت توصیه های مطرح شده که هم ابعاد رفتاری را و هم زمینه های معرفتی را شامل می شود، توجه به نتایج دنیوی و اخروی به صورت توأمان، ایجاد زمینه برای پیشگیری از انحراف و ... .
    Abstract
    this thesis named “Sexual approach to breeding according to the verses and narrations” is set out in three chapters. Child training is an especial task for the parents in all the time, as the parents are named “always apprehensive beings”. Children’s correct training can improve them upward the highest degrees of humanity, so that if we don’t know how we have breed them we would encounter with irrecoverable damages. Accordingly different schools and thinkers have intended to this issue and proposed many ways to train the child good. But it is possible that their viewpoint to humanity is not perfect and it is necessary to refer to the scripture. Analyzing the verses and narrations about boys and girls shows that according to religious viewpoint, the sexual difference between them is considered, even if they have also common teaching rules. This research, considering sexual duality in training, has proposed breeding manners in about an especial aspect of breeding, that is sexual breeding. According to verses and narrations, common methods of training the boys and girls can be studied in the frames of parents’ methods and the person’s duties. The teaching methods –including breeding, eyesight, supervision and regulation methods- is considered as the duties of parents. Moreover, behavior and insight have their states in breeding methods. According to the verses and narrations, we can con consider the special methods of sexual breeding methods as two types: the methods of the others relating to child’s sexual breeding, and the methods that the children have about themselves. The results of the research is considerable: the mutual effects of the person, the parents and the environment etc. in sexual breeding, the collectivity of the methods mentioned in the verses and narrations we have seen, considering this world and futurity at the same time and finally preparing the tools to prevent from aberration in sexual actions.