طراحی الگوی کسب و کار دستاوردهای پژوهشی موسسات پژوهشی(مطالعه موردی:ایران داک)
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002289;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77217;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002289;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77217
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
- استاد راهنما
- حمید کاظمی, حسین خنیفر
- دانشجو
- فریده بهرامی
- چکیده
- از آنجا که یکی از چالش های کلیدی در درآمدزایی از دانش برخواسته از تحقیقات آکادمیک تصمیمگیری در مورد مدل مناسب کسب وکار برای انتقال از دنیای آکادمیک به دنیای کسب و کار است؛ پژوهش حاضر در راستای طراحی مدل کسب و کار پژوهشکدههای دولتی انجام گرفته است. با توجه به نبود مدل کسب وکار بومی برای این کار، تخصصی بودن موضوع، نیاز به استفاده از نظر خبرگان و نبود زمان کافی برای انجام مصاحبه، روش مورد استفاده در این پژوهش دلفی بوده که اعضای آن از میان متخصصین حوزه کسب وکار به صورت قضاوتی انتخاب شدند. فرایند دلفی در این پژوهش تا زمان رسیدن اعضای پانل به یک اجماع قابل قبول در مورد مؤلفه های اصلی 4 دور متوالی تکرار شد و مؤلفه های استخراجی از آن با استفاده از روش آنتروپی شانون وزن دهی شد. در نهایت ده مؤلفه اصلی آگاهی از نیازهای جدید قبل از انجام پژوهش، ارزش پیشنهادی، جریان درآمدی، آگاهی از آخرین پیشرفتهای تکنولوژیک، ساختار هزینه، ارزیابی کسبوکار، منابع کلیدی، فعالیتهای کلیدی، بخشبندی مشتریانو امکانسنجی برای مدل کسب وکار دستاوردهای پژوهشی مؤسسات پژوهشی به ترتیب اهمیت استخراج گشت. که از این 10 مؤلفه دو مؤلفه آگاهی از نیازهای جدید قبل از انجام پژوهش و آگاهی از آخرین پیشرفتهای تکنولوژیک مؤلفه های پیشنهادی از طرف اعضای پانل و هشت مؤلفه دیگر مؤلفههای موجود در مدلهای کسب و کار مطرح دنیا بودند. نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر حاکی از آن است که از نظر خبرگان پانل لزوماً تمامی سازو کارهای سنتی دنیای کسب و کار از قابلیت استفاده در بدنه های عمومی برخوردار نیستند و در نظر گرفتن تعدادی مؤلفه بومی مبتنی بر نظر خبرگان پانل در طراحی مدل کسب و کار پژوهشکدههای دولتی، ضروری است.
- Abstract
- One of the main challenges in revenue making of the knowledge raised from academic researches is decision making about an appropriate business model for transfer it from academic world to real world. This research has been accomplished for designing research consequences of public research institute business model. Due to the lack of local business models, expertism of the subject, the need to expert’s advices and the lack of time for doing interviews, Delphi method is used in this research which its members has been chosen among business experts. Delphi process has been accomplished 4 times for reaching to agreement about main elements of the model then, the extracted elements were weighted using Shanon Antropy method. Finallyو the 10 main elements: awareness of new demands before research, proposed value, revenue flow, awareness of latest technological progress, business structure, business assessment, key resources, key activities, customer segmentation and feasibility study for business model has been extracted respectively. In which the two elements awareness of new demands before research and awareness of latest technological progress were both proposed by panel members and other 8 elements were had been extracted from literature. Obtained results indicate that not all traditional business organisms are suitable for public bodies and considering some local elements based on panel experts ideas is necessary for designing public research institute business model. Key words: Business, Business Model, Non-profit Organisations Business Models.