مطالعه عوامل وفاداری سازمانی موثر بر گرایش کارکنان به محیط ومحل کار وارائه مدلی بومی در دانشگاه های منتخب
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی - مدیریت تحول
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70656;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002241
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- طاهره آرام
- استاد راهنما
- حسین خنیفر
- چکیده
- چکیده امروزه وفاداری سازمانی از موضوعات بسیار مهم در سازمان¬های مختلف است. شاید بتوان گفت در حیطه منابع انسانی وفاداری کارکنان جزء دغدغه اصلی مدیران می¬باشد. بدین منظور پژوهش حاضر با هدف مطالعه عوامل وفاداری سازمانی موثر بر گرایش کارکنان به محیط و محل کار انجام گرفته است. چهار عامل تعهد سازمانی، اعتماد سازمانی، رضایت شغلی و تصویر ذهنی برند به عنوان عوامل وفاداری سازمانی در نظر گرفته شدند. همینطور گرایش به کار و گرایش به محیط هم به عنوان مولفه¬های گرایش به محیط و محل کار در نظر گرفته شدند. روش پژوهش حاضر روش آمیخته از نوع اکتشافی است.جامعه آماری هدف پژوهش حاضر کلیه کارکنان پردیس فارابی دانشگاه تهران، دانشگاه قم و مجتمع آموزش علوم انسانی قم هستند. روش نمونه گیری در انتخاب دانشگاه¬ها غیر تصادفی هدفمند و در انتخاب کارکنان نمونه گیری در دسترس است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است که در سه بخش اطلاعات توصیفی، وفاداری سازمانی و گرایش به محیط و محل کار تدوین شد، در مجموع 262پرسشنامه تکمیل و ارجاع داده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده¬ها از معادلات ساختاری استفاده شد.. با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری، مدل در جامعه مورد بررسی برازش شد. نتایج تحقیق حاکی از آنند که تعهد سازمانی، اعتماد سازمانی و رضایت شغلی و ارزش ذهنی برند بر گرایش منابع انسانی تاثیر مثبت و مستقیم دارند. واژگان کلیدی: وفاداری سازمانی، تعهد سازمانی، اعتماد سازمانی، رضایت شغلی، تصویر ذهنی برند
- Abstract
- Abstract Today organizational loyalty is one of the most important topics in various organizations. It is likely to say that, managers major concerning is employee’s loyalty in human resource management. For this purpose, this research is based on studding effective organizational loyalty factors on employees’ tendency towards environment and workplace. Four factors like, organizational commitment, organizational trust, job satisfaction, and brand image are considered as a organizational loyalty’s factors. Both attitudes towards work and environment are also considered as tendency factors towards environment and workplace. This study is exploratory mixed method. This study’s statistical society is all staff of Pardis Farabi college- The University of Tehran, Qom University, and Qom human science Institute. In order to choose universities our sampling method is non-random purposive and to choose employee, sampling method is available staff. Data collection tool is questionnaire that is developed in 3 parts as descriptive information, organizational loyalty, and tendency toward environment and workplace, so in the end 256 questionnaires were completed and returned back. In order to data analyzing, structural equation was used. By using structural equation modeling, this model was fitted in the studied population. This research’s findings have just revealed that organizational commitment, organizational trust, job satisfaction, and brand image have positive and straight effects on employee’s tendency towards environment and workplace. Keywords:, organizational loyalty, organizational commitment, organizational trust, job satisfaction, Brand image