عنوان پایان‌نامه

بررسی و امکان سنجی کاربست راهبردها و اقدامات گردشگری فرهنگی ترکیه در توسعه گردشگری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران



    دانشجو در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی و امکان سنجی کاربست راهبردها و اقدامات گردشگری فرهنگی ترکیه در توسعه گردشگری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73167;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002070;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73167;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002070
    تاریخ دفاع
    ۱۵ مهر ۱۳۹۴

    گردشگری را می توان «صنعت سفید» نام نهاد، زیرا برخلاف اغلب صنایع تولیدی، بدون آلوده سازی محیط زیست انسانی، زمینه ساز دوستی و تفاهم بین ملت هاست و صلح و صفا را برای مردم به ارمغان می آورد. گردشگری به عنوان یکی از منابع درآمد و ایجاد اشتغال در سطح ملی می تواند رهیافتی برای توسعه اقتصادی و فرهنگی در قلمرو ملی باشد. امروزه گردشگری فرهنگی، بخش مهمی از تقاضای جهانی گردشگری را تشکیل می دهد. طبق آمار سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، 37 درصد گردشگری بین المللی با انگیزه فرهنگی انجام می¬شود و این تقاضا در حال افزایش است. رشد گردشگری فرهنگی و گردشگری میراث به عنوان عناصر گردشگری نوین، توجه سیاست گذاران و محققان را در سراسر دنیا به خود جلب کرده است. پژوهش حاضر که از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی- پیمایشی است، با هدف شناسایی و اولویت بندی راهبردها و اقدامات گردشگری فرهنگی ج.ا.ایران با رویکرد تطبیقی به کشور ترکیه انجام گرفته است. پس از بررسی اسناد راهبردی گردشگری ترکیه، تعداد 16 راهبرد و 278 اقدام شناسایی شد. بر اساس نظر خبرگان، تعداد 12 راهبرد و 56 اقدام از مهم ترین موارد انتخاب و ابزار پژوهش بر اساس آن طراحی گردید و به شیوه مصاحبه ساختاریافته و در قالب سرشماری در اختیار اعضای جامعه قرار گرفت. برای امکان سنجی کاربست راهبردها و اقدامات گردشگری فرهنگی ترکیه در توسعه گردشگری فرهنگی ج.ا.ایران از آزمون T تک نمونه ای استفاده شد. نتایج تحلیل حاکی از مناسب بودن همه راهبردها و اقدامات به جز 2 اقدام بود. پس از حذف 2 اقدام نامناسب از مجموعه اقدامات، برای اولویت بندی راهبردها و اقدامات مناسب از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد، 12 راهبرد توسعه گردشگری فرهنگی ج.ا.ایران از اولویت برابر برخوردارند. اما در مورد 54 اقدام، پس از اثبات معنی داری تفاوت میانگین رتبه ها، اولویت آن‌ها مشخص شد. شایان ذکر است، بررسی های حاصل از این مطالعه نشان داده است، رویکرد کشور ترکیه نسبت به گردشگری فرهنگی، به گونه ای است که این نوع از گردشگری به عنوان "زمینه" ی همه انواع گردشگری در کشور تلقی می شود و مظاهر فرهنگی به همه گردشگران، صرف نظر از نوع آن ها، معرفی می‌گردد. در این پژوهش، رویکرد مذکور برای توسعه گردشگری فرهنگی ج.ا.ایران نیز با نظر خبرگان مناسب ارزیابی شد.
    Abstract
    Tourism could be called “White Industry”. Since, despite of most manufacturing industries, without polluting the environment, it provides friendship and concordance among nations and brings peace and tranquility for people. Tourism as one of the income resources and providing job opportunities in the national level could be an approach to cultural and economic development in the national realm. Today, cultural tourism comprises an important part of global tourism demand. According to UNWTO, 37 percent of international tourism accomplishes with cultural motivation and this demand quotient is increasing. The growth of cultural and heritage tourism as new tourism elements has called attention of policy makers and researchers around the world. This study is an applied research and from the point of view of data gathering is a descriptive research survey. The aim of the study is to identify and prioritize Iran’s cultural tourism strategies and actions with a comparative approach to Turkey. After studying Turkey’s tourism strategic documents, 16 strategies and 278 actions were identified. According to experts comments, 12 strategies and 56 actions were selected and research tool was made based on them and in the form of structured interview data was gathered among the community members in a census method. For feasibility study of applying Turkey’s cultural tourism strategies and actions to developing cultural tourism in the Islamic Republic of Iran, one- sample T test was applied. Analysis results showed that all of strategies and actions were appropriate except 2 actions. After removing 2 inappropriate actions, by proving the existing difference between actions mean values, Friedman test results showed the ratings. It is mentionable that the study shows that cultural tourism in Turkey is considered as the background of all kinds of tourism. In the study, this approach was assessed appropriate for developing Iran’s cultural tourism. Key Words: Strategy, cultural to