عنوان پایاننامه
ارزیابی و مقایسه ارگونومیکی تراکتور الکتریکی هیبریدی به کمک پانل های خورشیدی با تراکتورهای متداول
- رشته تحصیلی
- مهندسی کشاورزی - مکانیزاسیون کشاورزی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 6463;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69790
- تاریخ دفاع
- ۱۰ تیر ۱۳۹۴
- دانشجو
- نازیلا کهن سال واجاری
- استاد راهنما
- حسین مبلی
- چکیده
- در این پژوهشبهمنظور مقایسهی ارگونومیکی تراکتور¬های الکتریکی با نمونه¬های متداول دیزلی از نظر سطح صدا و ارتعاش کل بدن راننده و همچنین تأثیرات آن بر رانندگان، یک نمونه تراکتور الکتریکی هیبریدی ساخته شده در گروه مهندسی ماشین¬های کشاورزی دانشگاه تهران(سافت) با تراکتورهای مسی¬فرگوسن 165 و مسی¬فرگوسن 285، مورد مقایسه قرار گرفت. میزان ارتعاشات صندلی تراکتور در جهت عمودی و در وضعیت ایستاده و در حال حرکت، با سطوح مختلف سرعت پیشروی در دور نامی، با استفاده از شتاب¬سنج یک جهتی اندازه¬گیری شد. دادهها بر پایهی طرح بلوک کامل تصادفی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که سرعتهای پیشروی مختلف و دور موتور در تراکتورها باعث ایجاد اختلافات معنیدار در سطح 1% میشوند. با این وجود کمترین مقدار ریشهی میانگین مربعات شتاب ارتعاش تولید شده مربوط به سافت با 012/0 متر بر مجذور ثانیه، در سرعت دو کیلومتر بر ساعت و بیشینهی آن با 595/0 متر بر مجذور ثانیه مربوط به تراکتور مسی¬فرگوسن 285،در حالت حرکت با سرعت دو کیلومتر در ساعت و دور موتور 2000 دور در دقیقه می¬باشد. سطح فشار صدا در سه حالت ایستاده، در حالت کار با سمپاش و بدون سمپاش، با سطوح مختلف دور موتور، سرعت پیشروی و موقعیت میکروفن اندازه¬گیری شد. امواج صوتی منتشر شده با استفاده از میکروفن و رایانه قابل حمل ذخیره گردید، دادهها بر پایهی طرح بلوک کامل تصادفی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که سرعتهای پیشروی مختلف، دور موتور و فاصلهی میکروفن در هر سه تراکتور باعث ایجاد اختلافات معنیدار در سطح 1% میشوند. با این وجود کمترین مقدار سطح صدای تولید شده مربوط به سافت با 4/56 دسی¬بل، در سرعت دو کیلومتر بر ساعت و بیشینهی آن با17/82 دسی¬بل مربوط به تراکتور مسی¬فرگوسن 285،در حالت حرکت با سرعت 12 کیلومتر در ساعت و دور موتور 2000 دور در دقیقه می¬باشد.
- Abstract
- In this research a hybrid electric tractor (SAPHT), which had been designed and implemented in the laboratories of the Department of Agricultural Machinery Engineering, University of Tehran, compared with MF165 and MF 285 tractors,two common diesel tractor in Iran, , from ergonomic viewpoint, sound pressure level and whole-body vibration. For this purpose, vibrations on driver's seat in SAPHT, that is an electrical tractor and had been designed and implemented in the laboratories of the Department of Agricultural Machinery Engineering, and MF165 and Mf 285 was measured. Driver’s seat vertical vibration in standing position and during movement with different speeds in rated RPM for MF165 and MF285 was measured using an accelerometer. The vibration of SAPHT was measured while spraying too. Randomized complete block design analyses showed significant difference between tractors in different speeds in 1% level. Results showed minimum RMSE (0.012) for SAPHT at the speed of 2km/h and maximum RMSE (0.595) for the MF285 at the speed of 2km/h in rated RPM. Sound pressure level was measured in standing position, while working with sprayer and with different levels of engine speed, vehicle speed and position of the microphone. Emitted sound waves have been saved using a microphone and a portable computer and extracted data were analyzed as randomized complete block design. The results showed that different speeds, engine speed and microphone distance in all three tractor makes a significant difference at the 1% level. However, the lowest sound pressure level was emitted by SAPHT (56.4 dB) by speed of 2km/h and the maximum sound pressure level was Related to MF285 (82.17 dB) by speed of 12 km/h and engine speed of 2000 rpm .