عنوان پایان‌نامه

ارزیابی و مقایسه ارگونومیکی تراکتور الکتریکی هیبریدی به کمک پانل های خورشیدی با تراکتورهای متداول



    دانشجو در تاریخ ۱۰ تیر ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی و مقایسه ارگونومیکی تراکتور الکتریکی هیبریدی به کمک پانل های خورشیدی با تراکتورهای متداول" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 6463;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69790
    تاریخ دفاع
    ۱۰ تیر ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    حسین مبلی

    در این پژوهشبه‏منظور مقایسه‏ی ارگونومیکی تراکتور¬های الکتریکی با نمونه¬های متداول دیزلی از نظر سطح صدا و ارتعاش کل بدن راننده و همچنین تأثیرات آن بر رانندگان، یک نمونه تراکتور الکتریکی هیبریدی ساخته شده در گروه مهندسی ماشین¬های کشاورزی دانشگاه تهران(سافت) با تراکتورهای مسی¬فرگوسن 165 و مسی¬فرگوسن 285، مورد مقایسه قرار گرفت. میزان ارتعاشات صندلی تراکتور در جهت عمودی و در وضعیت ایستاده و در حال حرکت، با سطوح مختلف سرعت پیشروی در دور نامی، با استفاده از شتاب¬سنج یک جهتی اندازه¬گیری شد. داده‏ها بر پایه‏ی طرح بلوک کامل تصادفی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که سرعت‏های پیشروی مختلف و دور موتور در تراکتورها باعث ایجاد اختلافات معنی‏دار در سطح 1% می‏شوند. با این وجود کمترین مقدار ریشه‏ی میانگین مربعات شتاب ارتعاش تولید شده مربوط به سافت با 012/0 متر بر مجذور ثانیه، در سرعت دو کیلومتر بر ساعت و بیشینه‏ی آن با 595/0 متر بر مجذور ثانیه مربوط به تراکتور مسی¬فرگوسن 285،در حالت حرکت با سرعت دو کیلومتر در ساعت و دور موتور 2000 دور در دقیقه می¬باشد. سطح فشار صدا در سه حالت ایستاده، در حالت کار با سم‏پاش و بدون سم‏پاش، با سطوح مختلف دور موتور، سرعت پیشروی و موقعیت میکروفن اندازه¬گیری شد. امواج صوتی منتشر شده با استفاده از میکروفن و رایانه قابل حمل ذخیره گردید، داده‏ها بر پایه‏ی طرح بلوک کامل تصادفی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که سرعت‏های پیشروی مختلف، دور موتور و فاصله‏ی میکروفن در هر سه تراکتور باعث ایجاد اختلافات معنی‏دار در سطح 1% می‏شوند. با این وجود کمترین مقدار سطح صدای تولید شده مربوط به سافت با 4/56 دسی¬بل، در سرعت دو کیلومتر بر ساعت و بیشینه‏ی آن با17/82 دسی¬بل مربوط به تراکتور مسی¬فرگوسن 285،در حالت حرکت با سرعت 12 کیلومتر در ساعت و دور موتور 2000 دور در دقیقه می¬باشد.
    Abstract
    In this research a hybrid electric tractor (SAPHT), which had been designed and implemented in the laboratories of the Department of Agricultural Machinery Engineering, University of Tehran, compared with MF165 and MF 285 tractors,two common diesel tractor in Iran, , from ergonomic viewpoint, sound pressure level and whole-body vibration. For this purpose, vibrations on driver's seat in SAPHT, that is an electrical tractor and had been designed and implemented in the laboratories of the Department of Agricultural Machinery Engineering, and MF165 and Mf 285 was measured. Driver’s seat vertical vibration in standing position and during movement with different speeds in rated RPM for MF165 and MF285 was measured using an accelerometer. The vibration of SAPHT was measured while spraying too. Randomized complete block design analyses showed significant difference between tractors in different speeds in 1% level. Results showed minimum RMSE (0.012) for SAPHT at the speed of 2km/h and maximum RMSE (0.595) for the MF285 at the speed of 2km/h in rated RPM. Sound pressure level was measured in standing position, while working with sprayer and with different levels of engine speed, vehicle speed and position of the microphone. Emitted sound waves have been saved using a microphone and a portable computer and extracted data were analyzed as randomized complete block design. The results showed that different speeds, engine speed and microphone distance in all three tractor makes a significant difference at the 1% level. However, the lowest sound pressure level was emitted by SAPHT (56.4 dB) by speed of 2km/h and the maximum sound pressure level was Related to MF285 (82.17 dB) by speed of 12 km/h and engine speed of 2000 rpm .